گاستروشزی چیست؟

گاستروشزی

گاستروشزی نوعی نارسایی مادرزادی است که با بروز نقص در بسته شدن دیواره شکمی نوزاد بوجود می‌آید و موجب می‌شود روده‌های جنین خارج از حفره شکمی باقی بمانند.

در ادامه پست بیشتر با این بیماری آشنا میشویم با ما همراه باشید.

گاستروشزی چیست؟

این عارضه نادر که از بین هر ۵۰۰۰ تولد تقریبا در یک مورد اتفاق می‌افتد.

موجب می‌شود نوزاد در حالی به دنیا آید که روده‌ها خارج از حفره شکمی و داخل غشایی حاوی مایع آمنیونی شناور هستند.
جداره شکمی جنین معمولا در طول مدت بارداری باز است و به طور طبیعی باید قبل از تولد نوزاد بسته شود، اما در بیشتر مواردِ عارضه گاستروشزی، این اتفاق نمی‌افتد و در نتیجه شرایطی بوجود می‌آید که احشاء داخلی در خارج از بدن نوزاد باقی می‌مانند

بیماری گاستروشزی شایع‌ترین نقص مادرزادی درنارسایی‌های جداره شکمی است که باانجام سونوگرافی درهفته۱۴تا۲۴بارداری قابل تشخیص است.

گاستروشزی

علت بیماری گاستروشزی چیست؟

علت دقیق بروز این بیماری مشخص نیست اما بسیاری از کارشناسان این بیماری اعتقاد به این دارند که یک نوع اختلال، در جریان خون به جداره دیوار شکم جنین از راه ناف است که در هفته هشتم بیماری رخ می دهد.هرچند دقیقا مشخص نیست که این اختلال باعث ایجاد این بیماری میشود اما شواهد حاکی ریسک این فرضیه را بالاتر میبرد.و جالب است بدانید که این بیماری بیشتر در مناطقی که سطح آب آترازین آنها بالاتر است  و همچنین در مادران جوانی که برای اولین بار صاحب فرزند می شوند رخ می دهد.

درمان گاستروشزی چگونه است؟

این بیماری با جراحی درمان می شود.

اما نه با یکبار عمل جراحی بلکه با چند بار عمل این عارضه بهبود میابد و فقط  10 درصد از این بیماری با یکبار عمل جراحی بهبود پیدا کرده است.پیشرف های جدیدتری نیزدربهبوداین عارضه پدیدآمده است بطوری که روده های بیرون زده راداخل یک محفظه بنام”سوله”می کنندوآن رابه آرامی داخل شکم فشارمی دهند.

آماربهبودیافتگان این بیماری95درصداست که نشان می دهداین بیماری بیشتراوقات بدون مشکل درمان میشودوبعدازعمل جراحی نیز رو به بهود میرود.

امیدوارم با پیگیری های دوران بارداری،فرزندان سلامتی را در آغوش بگیرید.

“به امید سلامتی همه بیماران”

به امید فردایی روشن.

منابع : ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *