اوتیت چیست؟

اوتیت چیست؟ / ویکی ووک

به التهاب گوش که یکی از بیماری های شایع گوش است، اوتیت گفته می شود که این التهاب میتواند قسمت میانی و خارجی گوش را درگیر کند. در ادامه علت و راه های درمانی این بیماری را باهم بررسی میکنیم همچنین شما می توانید در صورت علاقه برخی دیگر از بیماری ها را همچون آنژین صدری، آتلکتازی و ملانوما را که در مطالب قبل آن ها را بررسی کرده ایم مطالعه فرمایید.

بیماری اوتیت یا التهاب گوش چیست؟

همان­طور که اشاره کردیم به التهاب گوش گفته می شود که هم قسمت میانی و هم خارجی گوش را درگیر می کند. التهاب گوش میانی بیشتر در نوزادان و کودکان دیده می شود و حدود ۱۰درصد اطفال زیر ۵ سال در یک سال دچار گوش‌درد خواهند شد. این التهاب به سه صورت:

  • حاد
  • مزمن
  • ترشح دار

دیده می شود.

 

اوتیت چیست؟ / ویکی ووک

 

این بیماری به‌دنبال عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی بروز می‌کند، عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی باعث اختلال عملکرد شیپور استاش می‌شود و عفونت از طریق شیپور استاش به طرف گوش میانی پیشرفت می‌کند و باعث ایجاد بیماری التهاب گوش میانی می‌گردد.

در التهاب گوش خارجی که شامل لاله گوش و کانال خارجی شنوایی می شود، حرکات لاله گوش دردناک است و گاه خارش گوش به وجود می آید. این بیماری ممکن است بعلت عفونت یا درماتیت هم باشد. این بیماری بعضی اوقات بعد از استخر نیز دیده می شود.


شاید دوست داشته باشید

مکان های دیدنی بیرجند کجاست؟ / ویکی ووکمکان های دیدنی بیرجند کجاست؟

ویکی گردشگری این قسمت سری زده به یک دیار کویری دیگر، شهری تو دل کویر به نام بیرجند که مکانی مناسب برای سیاحت و گردش کویر دوستان است. کوه پایه های بلند و دشت های وسیع و همچنین…

 


علت اوتیت چیست؟

علت اوتیت گوش میانی استرپتوکوکوس پنومونی، پاتوژ باکتریایی غالب است و نوع خارجی آن باکتریها و قارچ ها هستند. در معاینه، لاله گوش ممکن است متورم و کانال گوش تنگ باشد و دبری‌هایی درون کانال دیده می‌شود.

 

اوتیت چیست؟ / ویکی ووک

 

اوتیت چگونه درمان می شود؟

در اوتیت مدیای حاد لازم است قبل از این که پرده صماخ پاره شود، پزشک آنتی بیوتیک مناسب را برای مریض تجویز کند. اگر چرک گوش میانی ادامه داشته باشد، پرده صماخ فرصت ترمیم و بسته شدن را پیدا نمی‌کند و در نتیجه فرد دچار عفونت مزمن گوش میانی می‌شود.

در التهاب گوش خارجی از قطره آنتی بیوتیک گوشی استفاده می شود. در موارد شدید آنتی بیوتیک خوراکی هم به درمان افزوده می‌شود .

به امید فردایی روشن 🙂

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *