یرقان در نوزادان را چگونه درمان کنیم؟

یرقان در نوزادان را چگونه درمان کنیم؟ / ویکی ووک

یرقان در نوزادان در هفته های اول تولد بسیار شایع است و باید در هفتۀ اول تولد، نوزاد را هر روز در مقابل نور برای تشخیص یرقان، رنگ زرد در پوست و سفیدی چشم، معاینه کنید. هر نوع زردی را که تیره تر از حد معمول باشد، به پزشک یا ماما اطلاع دهید. به رنگ زرد تیره مانند لیمو یا زرده تخم مرغ و هر نوع یرقانی که در 24 ساعت اول تولد ظاهر شود، باید به دقت توجه شود. اگرچه اکثر نوزادان دچار یرقان می شوند اما باید به موقع درمان شود. در این مطلب راه های درمان این بیماری را بررسی کنیم.

دلیل یرقان در نوزادان چیست؟

یرقان حاصل تولید پی در پی ماده شیمیایی به نام «بیلی روبین» است. به‌‎طور طبیعی در تمام انسان‎ها، در هر سنی بیلی روبین وجود دارد و حاصل متلاشی شدن «هموگلوبین» گلبول‎های قرمز مرده خون است. بیلی روبین از طریق خون به کبد منتقل و در آن جا با صفرا مخلوط می شود و برای دفع به روده می رود. کبد نوزاد تازه متولد شده به طور طبیعی چند روز وقت لازم دارد تا بتواند بیلی روبین را تجربه کند. بر این اساس نوزاد تازه متولد شده در معرض «یرقان» قرار می‌گیرد.

 

یرقان در نوزادان را چگونه درمان کنیم؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

سیستم تعلیق چیست؟ / ویکی ووکسیستم تعلیق چیست؟

سیستم تعلیق در خودروها، مجموعه ایی است از جرم فنربندی شده، فنر، کمک فنر که وظیفه ی مهم نوسان گیری و ارتعاشات ناشی از سطوح ناهموار جاده و خیابان ها را بگیرد و به سرنشینان…

 

 


راه های درمان یرقان در نوزادان چگونه است؟

ابتدا لازم است میزان یرقان یا زردی به دقت بررسی شود، اگرچه بسیاری از نوزادان تازه به دنیا آمده مبتلا به یرقان می‎شوند اما تنها تعداد کمی از آن ها به معالجه نیاز دارند. پزشک یا مامای با تجربه با نگاه به نوزاد می تواند میزان یرقان را تشخیص دهد. اگر این میزان بالا به نظر برسد، آزمایش های دقیق تری به روش خون گرفتن با خراش پاشنه انجام می شود. معالجه اصلی یرقان از طریق نور انجام می شود.

نور یک نوع ماده‌ی شیمیایی را در پوست نوزاد فعال می کند که بیلی روبین را منهدم می کند. نحوۀ معالجه به این صورت است که نوزاد را لخت می کنند و در حالی که چشم‌هایش را می‎پوشانند، در معرض یک یا دو لامپ مخصوص فلورسانت به مدتی که برای پایین آوردن بیلی روبین کافی باشد، قرار می دهند. در این حالت مادر می‎تواند به نوزاد شیر دهد. نور درمانی را می‏توان با کمک پزشک یا ماما در خانه نیز انجام داد. اگر یرقان با نور درمانی قابل کنترل نبود، بیلی روبین را از طریق خارج ساختن تدریجی خون و جایگزینی آن با خون سالم و طبیعی انجام می دهند. این روش را تعویض خون می نامند.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *