عوارض شکاف لب و کام

عوارض شکاف لب و کام

در پست شکاف لب و کام با این بیماری آشنا شدیم.

بر اساس بررسی عوارض شکاف لب و کام برروی افراد مبتلا، نشان می‌دهد شایع‌ترین مشکل، فقدان مادرزادی و یا وجود دندان های لترال شیری اضافه در منطقه شکاف است. فقدان دندان‌های لترال دائمی نیز گزارش شده است.

عوارض شکاف لب و کام و مشکلات بیماران مبتلا به آن چیست ؟

 

عوارض شکاف لب و کام

 

نتایج  تحقیقات در مورد ناهنجاری‌های همراه با شکاف لب و کام نشان می‌دهد:  20 تا 21 درصد نوزادان دارای شکاف، ناهنجاری‌های از جمله بیماری‌های مادرزادی قلب، هیدروسفالی، میکروسفالی، ناهنجاری‌های سیستم حرکتی، گوش اضافی و عقب ماندگی ذهنی داشته‌اند. در مطالعه حاضر 54.5 درصد کودکان دارای شکاف، ضایعاتی شامل آسیب، هیدروسفالی، انحراف چشم و مشکلات اعضای حرکتی داشته‌اند و دو نوزاد نیز مرده به دنیا آمدند که احتمالا به دلیل عدم تشخیص علت دقیق فوت و ناهنجاری‌های احتمالی ثبت آنها در پرونده بیماران انجام نگرفته است و بطور کلی میتوان به ناهنجاری های زیر نیز اشاره نمود.

مشکلات تغذیه ای :

شکاف لب و کام مشکل چندانی در تغذیه کودک ایجاد نمی نماید ولیکن شکافهایی که در ناحیه کام وجود دارد باعث می گردد که کودک نتواند به خوبی از سینه مادر یا شیشه شیر بمکد . برای مکیدن ، نیاز است که در دهان خلاء ایجاد گردد وجود شکاف در ناحیه کام ، مانع ایجاد خلاء می شود.کودکان دارای شکاف کام ممکن است هنگام شیر خوردن ، مقداری شیر در گلویشان بپرد و یا شیر از بینی شان بیرون بریزد استفاده از دستگاه ارتودنسی می تواند مانع انتقال شیر از دهان به بینی شود.دستگاه ارتودنسی هنگام شیر خوردن نوزاد ، در ناحیه سقف دهان بیمار قرار می گیرد و با مسدود کردن شکاف ، باعث تسهیل شیر خوردن بیمار می شود.

استفاده از سر پستانک های عادی برای این کودکان غیر قابل استفاده است زیرا نمی توانند به حد کافی مکش ایجاد کنند ، لذا تغذیه آنها باید توسط سر پستانک های خاص با سایر وسایل انجام شود .انواع و اقسام شیشه و پستانک برای این منظور وجود دارد .شیشه های فشاری یکی از انواع آن است که به راحتی شیر به داخل دهان نوزاد وارد می شود و انرژی بچه تلف نمی شود.

مشکلات تکلمی :

در گروهی از بیماران دارای عوارض شکاف لب و کام ، مشکلات تکلمی ایجاد می شود . این کودکان معمولاً دیرتر حرف می زنند و یا تودماغی صحبت میکنند . ترمیم شکاف باعث رفع مشکلات تکلمی می شود . این بیماران نیاز به گفتار درمانی هم خواهند داشت.

مشکلات شنوایی :

هر ناهنجاری دستگاه تنفس فوقانی میتواند عملکرد شیپور استاش در گوش را مختل کند و احتمال تجمع مایع در گوش میانی را افزایش دهد . این امر احتمال عفونت گوش میانی را زیاد می کند . کاهش شنوایی نیز نتیجه عفونت های مکرر گوش میانی است . کودکان مبتلا به شکاف کام ، باید بین 3 تا 6 ماهگی توسط متخصص گوش وحلق وبینی معاینه شوند.

عوارض شکاف لب و کام

مشکلات دندانی و فکی :

یکی از عوارض شکاف لب و کام تعداد دندانها را تحت تاثیر قرار می دهد .

در این بیماران بعضی از جوانه های دندانی وجود ندارند و ممکن است دندانهای اضافه و تغییر رنگ بر روی سایر دندانها دیده شود.میزان ابتلاع به داشتن دندانهایی به اندازه کوچک و یا عدم وجود جوانه دندانی در ناحیه شکاف در این بیماران وجود دارد .عدم وجود جوانه دندانی در فک بالا و عوارض ناشی از جراحی های قبلی باعث میشود که فک بالا دچار کاهش رشد شود.

از آنجائیکه دندانهای اینگونه بیماران در مسیر مناسب نمی رویند و فک بالا دچار کاهش رشد می باشند ، مراقبت های دهانی و جلو آوردن فک بالا در کودکان مبتلا به شکاف لب و کام باید زیر نظر ارتودنتیست باشد .متخصص ارتودنسی دندانها را ردیف می کند و فک بالا را به سمت جلو هدایت می نماید و هر فاصله ای که به دلیل وجود شکاف در این بیماران وجود دارد باید به طور مناسب بسته شود و در صورت نیاز فضای دندان غایب می تواند توسط ایمپلنت Implant پر گردد.

درمان ارتودنسی این بیماران با دستگاههای متحرک و ثابت ارتودنسی انجام می شود.

مشکلات روحی روانی :

 این کودکان به دلیل ظاهری ناخوشایند و مشکلات تکلمی ، دچار عدم اعتماد بنفس و مشکلات روحی می گردند . در ضمن ، والدین دچار مشکلات روحی ، احساس گناه و نگرانی از وضعیت آینده کودک می شوند .والدین باید با کودک مبتلا به شکاف لب و کام مانند یک کودک عادی رفتار کنند . اگر والدین اجازه ندهند کودک وارد اجتماع شود ، کودک مهارت های زندگی و حرکتی را فرا نمی گیرد.

به امید فردای روشن.

شکاف لب و کام

درمان شکاف لب و کام

منابع :  برترین ها / خبرگزاری ایسناcleftlipiran

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *