عمل سیپتوپلاستی چیست و چگونه انجام می شود؟

عمل سیپتوپلاستی چیست / ویکی ووک

عمل جراحی اصلاح تیغه بینی را سیپتوپلاستی می گویند، در این مطلب میخواهیم با این عمل، و دلایل انحراف بینی و انجام این عمل بیشتر آشنا بشویم. همچنین ما در مطالب قبل با برخی دیگر از روش های درمانی همچون طبیعت درمانی و پی آر پی آشنا شده ایم که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را نیز مطالعه کنید و اطلاعات عمومی خود را در این زمینه ارتقا دهید.

سیپتوپلاستی چیست؟

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، سیپتوپلاستی عمل جراحی اصلاح تیغه بینی است. تیغه بینی دیواره‌ای است که فضای بینی را به دو حفره مجزای راست و چپ تقسیم می کند، پایینی این تیغه غضروفی و نیمه بالایی آن استخوانی است. تیغه بینی نیز مثل سایر اجزای بدن تا پایان بلوغ رشد می کند و بر ابعادش افزوده می شود. چندین مرکز غضروف سازی و استخوان سازی در رشد هماهنگ تیغه بینی موثرند.

بدیهی است اگر به هر دلیلی یکی یا چندتا از این مراکز عضروف سازی یا استخوان سازی کمتر و یا بیشتر از حد معمول رشد کنند، تیغه بینی ممکن است به سمت راست یا چپ انحراف پیدا کند. وارد آمدن ضربه به بینی تا قبل از کامل شدن بلوغ، می تواند باعث آسیب این مراکز غضروف سازی یا استخوان سازی شود. انحراف تیغه‌ی بینی منجر به گرفتگی یک یا هر دو مجرای بینی و در نتیجه مشکل تنفسی می شود.

 

عمل سیپتوپلاستی چیست / ویکی ووک

 

علائم انحراف بینی

اصلی ترین علامت انحراف، انسداد تنفسی است.

انحراف تیغه بینی ممکن است به گونه ای باشد که باعث انسداد مجاری سینوس شود. در این صورت ترشحات سینوس در داخل آنها تجمع یافته و احتمال سینوزیت را افزایش می دهد. انحراف تیغه بینی می تواند باعث خرخر، کاهش حس بویایی و سردرد شود، و همچنین ممکن است، باعث سردرد نیز گردد و خشکی قسمت های از درون بینی نیز یکی دیگر از مسائلی است که امکان دارد در پی انحراف تیغه بینی به وجود آید.

تشخیص انحراف بینی برای عمل سپتوپلاستی چگونه است؟

تشخیص انحراف بینی با معاینه بالینی است، سی تی اسکن و آندوسکوپی تشخیصی نیز برای تشخیص انحراف و افتراق آن از سایر علل انسداد بینی مثل پولپ، بزرگی شاخک و رینیت آلرژیک کمک کننده است.


شاید دوست داشته باشید

گیاه غافث و خواص آن / ویکی ووکگیاه غافث و خواص آن

غافث گیاهی است از خانواده Rosaceae، چند ساله به بلندی بیست تا پنجاه سانتی متر. برگ آن مرکب و هر برگ دارای پنج تا نه برگچه ی دندانه دار و بیضی است و در تقویت…

 


عمل سیپتوپلاستی چگونه انجام می شود؟

عمل از طریق سوراخ بینی انجام می شود و برشی روی پوست بینی یا صورت شما داده نمی شود. و معمولا همانروزی که بستری می شوید، همان روز عمل نیز انجام می شود و مرخص می شوید.

نکات مهم در عمل سیپتوپلاستی:

اگر چنانچه برای شما تانپون بینی که همان پانسمان داخلی است گذاشته شود، معمولا پس از دو روز خارج می کنند.

تا سه چهار روز ممکن است ترشحات خون‌آب کمی از بینی شما خارج شود که جای نگرانی نخواهد داشت. بهتر است بعد از خارج کردن تامپون تا چند روزی از سرم شستشو برای نرم شدن ترشحات داخل بینی استفاده کنید و سپس به آهستگی فین کنید.

برای پیشگیری از عفونت برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد که لازم است بعد از عمل آن را مصرف کنید.

 

عمل سیپتوپلاستی چیست / ویکی ووک

 

مراقبت های بعد از عمل سیپتوپلاستی:

بعد از عمل جراحی با توجه به نظر پزشک جراح از 6 تا 12 ساعت هیچ گونه مواد غذایی، خوردنی و آشامیدنی از راه دهان نباید مصرف کنید و سپس می توانید کمی مایعات مصرف نماید و در صورتی که هیچگونه حالت تهوع و استفراغ نداشتید به مرور مایعات و غذاهای نرم را شروع کنید و در روزهای بعد غذای عادی میل کنید.

چند روز اول پس از عمل جراحی، از دراز کشیدن بصورت کاملا صاف خودداری کنید و به حالت زاویه دار و نیمه نشسته استراحت کنید.

در 24 ساعت اول پس از عمل بطور متناوب از کمپرس سرد بطور ملایم در ناحیه صورت استفاده نمائید.

از پوشیدن لباس های جلو بسته یا یقه تنگ بمدت چند هفته اجتناب شود و در عوض از لباس های که از جلو باز می شود استفاده نمائید.

توصیه های مهم برای عمل سیپتوپلاستی:

  • شستشوی مرتب بینی با سرم شستشو حداقل شش نوبت در روز
  • حمام نرفتن تا یک هفته
  • رژیم غذایی نرم
  • پرهیز از فین کردن شدید
  • در مدت 6 هفته اول از گذاشتن وزن روی عینک روی بینی اجتناب شود و در صورت لزوم می توانید عینک را با چسب به پیشانی بچسبانید.

نظر شما در رابطه با این بیماری چیست؟ آیا سابقه‌ی این عمل را داشته اید یا فردی از خانواده داشته اند؟ لطفا اطلاعات و تجربیات خود را درباره‌ی این بیماری برای ما از طریق کامنت ارسال کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “عمل سیپتوپلاستی چیست و چگونه انجام می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *