شکاف لب و کام یا لب شکری

شکاف لب و کام

یکی از نقایص مادرزادی شایع شکاف لب و کام است که با درمانهای ارتودنسی و جراحی قابل درمان هستند . علاوه بر اینکه شکاف لب و کام بر روی زیبایی فرد تاثیر دارد ، ممکن است اثرات روحی روانی مخربی بر روی بیمار داشته باشد اما با درمان به موقع می توان از تمام این عوارض ، پیشگیری کرد .

شکاف لب و کام یا لب شکری چیست ؟

یکی از نقایص مادرزادی شایع شکاف لب و کام است . هنگامی این شکاف ها روی می دهند که بافت کافی برای ایجاد لب و کام وجود ندارد . پارگی یا بسته نشدن کامل لب را ، لب شکری و شکاف سقف دهان را شکاف کام می گویند .به طور کلی لب ها در هفته ششم حاملگی به صورت یک قطعه کامل در می آید و کام در آخر سه ماهگی اول به صورت یک قطعه کامل ایجاد می شود . هرگونه اختلالی در ایجاد لب و کام در دوران جنینی منجر به شکاف لب و کام می گردد .این بیماری در تمام کشورهای دنیا شیوع دارد و از شایع ترین ناهنجاریهای مادرزادی سر و صورت است به طوریکه از هر ۷۰۰ تولد زنده در کل دنیا یک نفر به شکاف لب و کام مبتلا است .

شکاف لب و کام

انواع شکاف لب و کام چیست ؟

به طور کلی سه نوع شکاف وجود دارد

  • فقط لب شکاف دارد
  • فقط کام شکاف دارد
  • هم کام شکاف دارد هم لب

شکاف لب ممکن است خیلی خفیف باشد و فقط به صورت یک فرورفتگی در لب بالا باشد و یا ممکن است خیلی عمیق باشد و از لب شروع شده و تا سوراخ بینی ادامه یابد و تا کام سخت و حتی تا کام نرم کشیده شود . شکاف لب می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد .

شکاف لب و کام

علل ایجاد شکاف لب و کام چیست ؟

نتایج یک پژوهش حاکیست : عوامل محیطی، روانی – هیجانی و ارث، سه عامل مهم در ایجاد شکاف لب و کام هستند.

عامل ارث

بر اساس یافته‌های تحقیقات انجام شده، در 33 تا 36 درصد موارد، رابطه مثبتی بین شکاف لب و عامل ارث وجود دارد. اگر کودکی با شکاف «دهانی – صورت» متولد شود، شانس ابتلا برای بچه بعدی، پنج درصد اضافه می‌شود. اگر یکی از والدین کودک، مبتلا به این شکاف باشد، شانس ابتلا برای کودک بعدی تا 15 درصد بیشتر افزایش خواهد یافت.

عوامل محیطی

طبق تحقیقات انجام شده،

  • بیماری‌های عفونی مادر
  • اختلال هورمونال (هیپوتیروئیدیسم، دیابت و درمان با داروهای کورتونی)
  • داروها ( مصرف داروهای آرام‌بخش، ضد تشنج و ضد صرع، احتمال وقوع شکاف لب را تا 10 برابر افزایش می‌دهد)
  • ویتامین‌ها (کمبود ریبوفلاوین، اسید فولیک، ویتامین B6، ویتامین A و حتی در بعضی موارد مقادیر بیش از حد ویتامین A منجر به بروز شکاف می‌شود؛ این در حالی است که استفاده از اسیدفولیک در چهار ماهه اول حاملگی اثر محافظتی علیه شکاف دارد)
  • هیپوکسی (سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری منجر به هیپوکسی در کودک شده که متعاقبا وقوع شکاف کام را افزایش می‌دهد)

از جمله عوامل موثر محیطی بر ایجاد شکاف لب و کام هستند.

شکاف لب و کام

عوامل روانی

عوامل روانی و هیجانی که با ایجاد تنش‌های ضربه زننده ممکن است در اتیولوژی شکاف در انسان نقش مهمی داشته باشند از دیگر عوامل شکاف لب و کام به شمار می‌روند.

سندروم‌های موثر دیگر

علاوه بر موارد ذکر شده، سندرم‌های شناخته شده متعددی وجود دارد که در آنها شکاف لب و کام، یافته شایعی است و شامل سندرم Teacher-collins، سندرم wander –woude و سندرم pierre – robin است.همچنین در تریزومی 13 و 8 نیز مواردی از شکاف لب و کام دیده شده است.

به امید فردایی روشن.

عوارض بیماری

درمان بیماری

منابع : برترین ها  / خبرگزاری ایسنا 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *