بیماری شاگاس چیست؟

بیماری شاگاس چیست؟ / ویکی ووک

شاگاس نوعی بیماری انگلی است که راه اصلی انتقال این بیماری ساس بوسه زن است. ما در مطالب قبل برخی بیماری هایی مانند: ویروس زیکا، بیماری لایم را بررسی کردیم در این مطلب نیز یکی دیگر از بیماری هایی را که عامل آن حشرات هستند را بررسی می‌کنیم.

شاگاس چیست؟

همانطور که اشاره کردیم شاگاس نوعی بیماری مشترک در بین انسان و حیوان است که اولین بار در سال 1909 توسط کارلوس شاگاس کشف شد و نام او را بر این بیماری گذاشتند. عامل اصلی بیماری شاگاس تریپانوزوماکروزى است که نوعی انگل است و فقط در آمریکا یافت می شود و راه اصلی انتقال این بیماری از طریق انگل ساس بوسه زن است و ولی می‌تواند با تزریق خون آلوده، پیوند اعضا و از مادر به جنین نیز انتقال یابد.

علائم بیماری شاگاس چیست؟

 

بیماری شاگاس چیست؟ / ویکی ووک

 

علائم این بیماری در طول عفونت تغییر می‌کنند و معمولا بعد از یکی دو هفته بعد بروز می کنند و شامل:

  • تب
  • غدد لنفاوی متورم
  • سردرد
  • تورم در ناحیه گزش

می باشد.

بعد از گذشت ۱۲–۸ هفته، بیماران وارد مرحله مزمن بیماری شده و در ۷۰–۶۰ درصد موارد علائم دیگری نمایان نمی‌شود. علائم این بیماری ۱۰ تا ۳۰ سال بعد از عفونت اولیه در ۳۰ تا ۴۰٪ باقیمانده بروز می‌کند. این علائم شامل بزرگ‌شدن بطن در ۲۰ تا ۳۰٪ افراد است که منجر به نارسایی قلبی می‌شود.


شاید دوست داشته باشید

چرا مصرف بیش از حد قند خطرناک است؟ / ویکی ووکچرا مصرف بیش از حد قند خطرناک است؟

هر چه مصرف بیش از حد قند بیشتر شود، میل به آن بیشتر می‌شود؛ این امر مصرف بیشتر را در پی دارد و به یک چرخه اعتیادآور تبدیل می شود. این حالت فقط به دلیل این نیست که پرز چشایی شما به آن عادت کرده بلکه به این دلیل است که …


شاگاس چگونه درمان می شود؟

 

بیماری شاگاس چیست؟ / ویکی ووک

 

پیشگری از این بیماری جلوگیری از گزیده شدن بوسیله حشراتی مانند ساس است و تشخیص زودهنگام به وسیله یافتن انگل در خون توسط میکروسکوپ انجام می‌گیرد. بیماری‌های مزمن توسط یافتن پادتن T. cruzi در خون تشخیص داده می‌شوند. در درمان این بیماری از دو داروی بنزنیدازول و نیفورتیومکس  استفاده می شود که باعث به وجود آمدن اثرات جانبی موقت مانند اختلالات پوستی، مسمومیت مغز و مشکلات سیستم گوارشی بنابراین مصرف بدون تجویز دکتر این دارو ها بسیار خطرناک است.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *