بیماری عروقی محیطی چیست؟

بیماری عروقی محیطی چیست؟ / ویکی ووک

بیماری عروقی محیطی و یا سرخرگ محیطی  (PAD) نوعی بیماری است که در طی آن رگ های خون رسان به پاها و دستها و کلیه ها تنگ می شوند. این بیماری دونوع اصلی دارد که درادامه میخواهیم بیشتر با آن ها آشنا شویم. همچنین ما در مطالب قبل با برخی بیماری های دیگر همچون آتلکتازی، آبسه مغزی و … آشنا شده ایم که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را نیز مطالعه کنید و اطلاعات عمومی خود را در این زمینه افزایش دهید.

آشنایی با بیماری عروقی محیطی

این بیماری به رگ های خارج از قلب و مغز اشاره میکند و همانطور که در ابتدا گفتیم سبب تنگ شدن رگ های خون رسان به پاها و دست ها و کلیه و حتی معده می شود. این بیماری دونوع اصلی عملکردی و عضوی دارد که در ادامه هرکدام از آنها را بررسی می کنیم.

عملکردی

در این حالت از بیماری، نقصی در ساختار رگ های خونی وجود ندارند و از لحاظ فیزیکی رگ ها آسیبی ندیده اند، و اغلب با علائمی همچون اسپاسم رخ میدهد که در نهایت قطع می شود. بیماری رینود که در مطالب قبل آن را بررسی کرده بودیم یکی از مثال‌های واضح این نوع از بیماری عروقی محیطی می باشد.

عضوی

در این نوع از بیماری سرخرگ محیطی، رگ های خونی دچار نقص شده اند، این نقص ها می تواند شامل مواردی همچون التهاب و یا آسیب های بافتی باشد.

 

بیماری عروقی محیطی چیست؟ / ویکی ووک

 

 


شاید دوست داشته باشید

خربق سفید و خواص آن / ویکی ووکخربق سفید و خواص آن

خربق سفید یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی به نام های خربق ابیض – وراتر نیز معروف است، این گیاه از خانواده‌ی…

 


علائم بیماری عروقی محیطی

این بیماری علائم شایعی همچون:

  • گرفتگی عضلات
  • خستگی عضلات پا و باسن
  • احساس سنگینی در عضلات
  • درد یا ناراحتی در پا و باسن

در طول فعالیت دارد، که بعد از اتمام فعالیت این درد ها و علائم کاهش می یابنند که به این نوع از علائم، لنگش متناوب می گویند. علاوه بر لنگش متناوب امکان دارد در این بیماری خونرسانی به کلیه ها کاهش پیدا کند و یا اینکه انسداد شدید باعث شود که کلیه ها از بین برود و یا اینکه عملکرد آنها مختل شود.

 

بیماری عروقی محیطی چیست؟ / ویکی ووک

 

درمان بیماری عروقی محیطی

اکثر افرادی را که دچار این بیمای می شوند را می تواند با اصلاح شیوه زندگی  و دارو درمان نمود. منظور از اصلاح شیوه زندگی یعنی اینکه عواملی همچون:

  • استعمال دخانیات
  • دیابت
  • فعالیت جسمانی کم
  • فشار خون بالا

که احتمال این بیماری را افزایش می دهند، را کنترل نمود.

نظر شما راجب این بیماری چیست؟ آیا سابقه‌ی این بیماری را داشته اید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را از طریق کامنت برای ما ارسال کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: زندگی سلام | ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “بیماری عروقی محیطی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *