ازوفاژیت چیست؟

ازوفاژیت چیست؟ / ویکی ووک

ازوفاژیت یا التهاب مری، شرایطی است که منجر به بلع سخت می شود و قفسه سینه بسیار درد می‌کند. این بیماری راه های درمانی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم، همچنین ما در مطالب قبل با  بیماری هایی همچون: آتاکسی، آتلکتازی و… آشنا شده ایم که در صورت علاقه میتوانید آنها را مطالعه کنید.

بیماری ازوفاژیت چیست؟

التهابی است که به بافتهای مری، یعنی لوله‌یی که غذا را از دهان به معده می‌برد صدمه می‌زند. همانطور که اشاره کردیم، التهاب مری غالباً سبب بلع دردناک و دشوار و درد قفسه‌ی‌سینه می‌شود. درمان التهاب مری به علت زمینه ای آن و شدت آسیب بافتی بستگی دارد. در صورت عدم درمان، التهاب مری می تواند به دیواره مری آسیب رسانده و منجر به اختلال در عملکرد آن شود و عوارضی مانند زخم، تنگی مری و بلع مشکل را بوجود آورد.

 

ازوفاژیت چیست؟ / ویکی ووک

 

علت ازوفاژیت چیست؟

این بیماری معمولا به دسته بندی های مختلف تقسیم بندی می شود. در برخی موارد بیش از یک عامل ممکن است باعث این بیماری شده باشند. این التهابات مری امکان دارند ناشی از ریفلاکس معده، التهاب ائوزینوفیلیک مری، التهاب عفونی مری یا ناشی از دارو ها باشد .

علائم ازوفاژیت چیست؟

علائم معمول این بیماری شامل:

  • بلع سخت
  • بلع دردناک
  • درد قفسه سینه، بخصوص پشت استخوان سینه، که با خوردن رخ می دهد
  • چسبیدن غذای خورده شده در مری (فشرده شدن غذا)
  • سوزش سر دل
  • برگشت اسید

در کودکان، مخصوصاً آن هایی که نمی توانند به خوبی درد خود را شرح دهند، علائم التهاب مری شامل موارد زیر می شود:

  • بد غذا خوردن
  • عدم رشد

 

ازوفاژیت چیست؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

GTA VIتاریخ انتشار بازی GTA VI

یکی از مهم ‎ترین ویژگی‎ های راک ‎استار، عرضه دیر به دیر سری‎ های محبوب است. با دقتِ تمام بازی را طراحی می‎کند و می ‎سازد، مشکلات آن را بر طرف می‎کند و در نهایت (در بیشتر مواقع) بازیِ بدون مشکلی را روانه بازار می‎کند. با وجود این‎که سری GTA همیشه و همیشه از پرچمدارهای نسل خود بوده، (چه از لحاظ گرافیکی، چه گیم‎پلی و حتی داستان) اما یکی از اصلی‎ترین مشکلات این سری، نبود امکان تخریب در بازی است. قطعا عملی کردن این کار برای راک‎استار …


درمان ازوفاژیت چگونه است؟

این بیماری بسته به نوع التهاب متفاوت است.

التهاب ناشی از ریفلاکس

دو راه درمانی دارد. راه اول عمل جراحی است. در صورتی که سایر مداخلات تاثیری نداشته باشند از این روش استفاده میکنند. روش بعدی لینکس است، لینکس (Linx). ابزاری است که مورد تاییدFDA می باشد و حلقه تیتانیومی کوچکی می باشد. این حلقه دور محل اتصال معده و مری گذاشته شده و باعث سفت شدن اسفنگتر پایینی مری می شود. لینکس از طریق عمل جراحی قابل جایگذاری است.

 

 

التهاب ائوزینوفیلیک مری

رژیم محدودیت غذایی. معمولاً آلرژی غذایی منجر به التهاب ائوزینوفیلیک مری می شود. بنابراین محدود کردن غذاهای آلرژی زا می تواند به درمان کمک کند.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع : ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *