شقایق سرخ و خواص آن

شقایق سرخ و خواص آن / ویکی ووک

شقایق سرخ یکی از گیاهان دارویی است، این گیاه از نوع خشخاش است و در درمان یرقان بسیار نافع است. این درخت دارای گونه های متفاوتی است که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم. در این مطلب می خواهیم خواص این درخت را بررسی کنیم. همچنین ما در مطالب قبل برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون بابونه، ختمی، لوبلیا، آناغالیس و … آشنا شده ایم، که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را مطالعه کنید.

مشخصات شقایق سرخ

همانطور که در ابتدا گفتیم، گیاهی است از خانواده خشخاش Papaveraceae علفی و یک ساله. گلهای آن درشت و به رنگ سرخ آتشین است که اغلب لکه سیاهی در ته جام آن دیده میشود و گل در انتهای شاخه گل دهنده ظاهر میگردد. بلندی گیاه تا یک متر میرسد. برگها و ساقه ی آن پوشیده از کرک و تار میباشد، برگها با بریدگی عمیق و دندانه دارند، شکل کلی آنها مثلثی است که قاعده آنها طرف ساقه و راس آن به طرف خارج میباشد.

میوه آن شبیه میوه خشخاش معمولی ولی کوچکتر از آن به ابعاد ۲×۱ سانتیمتر است. تخم آن که در داخلی میوه قرار دارد به تعداد زیاد و سیاه رنگ است. این گیاه چندگونه دارد و به طور کلی معمولاً در زمینهای آهکی، مزارع غلات، نقاط سایه دار و قسمتهای روشن و کم درخت جنگلها می روید. در اروپا، آسیا و سایر مناطق معتدله نیمکره شمالی، در هند و کشمیر نیز انتشار دارد، در ایران در مناطق سرحدی با عراق در دره بازوفت، در تبریز و کرمان، در خوزستان بین شوش و دهلران و بین هفت تپه و اهواز و بعضی مناطق دیگر دیده شده است.

 

شقایق سرخ و خواص آن / ویکی ووک

 

خواص شقایق سرخ

اگر خورده شود، سینه را نرم میکند و سرفه را تسکین میدهد، یرقان را درمان می کند.

یک صد گرم از آن را در یک و نیم لیتر آب جوش بریزید و در کنار آتش ملایم شش ساعت دم کنید، بعد آب آن را صاف کرده و یک کیلوگرم شکر در آن حل کنید. برای رفع بی خوابی شبها در موقع خواب یک فنجان بنوشید

تعدادی گل شقایق را در آب جوش بریزید و بخیسانید، بعد آنها را روی صورت پهن کنید و پس از پنج دقیقه صورت را بشویید. خشکی پوست را برطرف و صورت را نرم و لطیف میکند.

در مورد بی خوابی بچه ها، هفت تا هشت عدد از آن را در یک لیتر آب بجوشانید و قبل از خوابیدن به نسبت سن او یک تا چهار قاشق مرباخوری به او بخورانید. خواب آور است.

خوردن پنج گرم از آن تونیک و مقوی است، در تب های ضعیف مؤثر می باشد، برای تسکین حرارت کبد و قطع سیلان رحم مفید خواهد بود.

افرادی که مبتلا به لک های سفید روی پوست یا بیماری برص هستند، برای مدت زیادی آن را روزی چهار گرم بخورند و نیز کوبیده و گرد شده آن را هر شب ضماد کنند. بهبودی حاصل می شود.

چهار گرم از آن را دم کنید، آنقدر که آب آن به نصف برسد، بعد آب آن را صاف کرده بنوشید. برای درمان یرقان و سیاتیک نافع است.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *