خرنوب و خواص آن

خرنوب و خواص آن / ویکی ووک

خرنوب درختی زیبا و بلند است که ارتفاع آن به 7 تا 12 متر نیز می رسدو برگ های مرکبی دارد و پر از خواص مفید است. این درخت زیبا را به نام های خرنوم ,خروب , خرنوب بستانی نیز معروف است، در ادامه خواص بی نظیر این گیاه را بررسی می کنیم.

درباره‌ی خرنوب

 

خرنوب و خواص آن / ویکی ووک

 

خرنوب گیاهی است از خانواده ی Leguminosae، درختی زیبا به بلندی هفت تا دوازده متر می باشد که برگ های آن مرکب، متشکل از هشت تا ده جفت برگچه ی سبز مایل به قرمز، چرمی براق و ضخیم است. دور تنه ی این درخت غالباً به دو متر می رسد. گل های آن بدون گلبرگ، خوشه ای و به رنگ قرمز یا ارغوانی است. میوه ی آن غلافی دراز، خمیده ی آویزان و گوشتی به طول ده تا سی سانتی متر می باشد، میان بر میوه طعم بسیار شیرین شبیه به طعم عسل دارد و در داخل غلاف دوازده تا شانزده عدد تخم سخت شبیه عدس موجود است.

این درخت بومی مناطق مدیترانه ای است و به طور وحشی در سوریه، شامات و صحرای آناتولی می روید؛ ولی در هندوستان و اکثر مناطق مدیترانه ای و کالیفرنیا نیز کاشته می شود، در ایران فقط در فارس در غار شاپور نزدیک کازرون به طور خودرو دیده شده است.


شاید دوست داشته باشید

کیک شکلاتی و طرز تهیه آن / ویکی ووککیک شکلاتی و طرز تهیه آن

امروز می خواهیم با طرز تهیه کیک شکلاتی آشنا شویم. این کیک مواد بسیار کمی دارد و به راحتی آماده می شود. این کیک یک عصرانه بسیار مناسب و …

 


خواص خرنوب

طبیعت این گیاه سرد و خشک است و در این گیاه ترکیبات شیمایی همچون:

  • حدود ۶۰ درصد هیدرات های کربن
  • ۳۳ درصد ساکاروز
  • ۱۸ درصد گلوکز
  • تانن

 

خرنوب و خواص آن / ویکی ووک

 

یافت می شود و میوه‌ی این درخت دارای ویتامین A, B , D می باشد. میوه و تخم این درخت دارای خواص هستند و اگر میوه‌ی این درخت را بخورید:

  • مدر است
  • بیماری های سینه را برطرف می سازد
  • معده را تقویت می کند
  • برای چاق شدن بدن نافع بوده
  • اسهال را نیز قطع می کند.

سی تا پنجاه سانتی گرم از پوست میوه را بخورید. برای رفع اسهال و قطع سرفه مفید است. آن را با شیر مخلوط کنید و بخورید. اشتهاآور است، برای تسکین سرفه نافع می باشد. عصاره ی تازه ی آن را روی زگیل بمالید. زگیل را از بین می برد. آن را نرم بکوبید و با حنا مخلوط کنید، بعد خمیر کرده بر سر ببندید. از سفید شدن موها جلوگیری می کند. تخم این درخت را بکوبید و بخورید. بسیار قابض است، برای جلوگیری از خونریزی مفید می باشد. همچنی پوست دانه ی آن را بکوبید و بخورید. هم به عنوان مسهل و هم به عنوان قابض کاربرد دارد. قسمتی از تخم آن را روی زگیل بچسبانید. زگیل را از بین می برد.

 

خرنوب و خواص آن / ویکی ووک

 

عوارض جانبی خرنوب

بطئی الهضم و نفاخ است، خصوصاً میوه ی تازه ی آن که هنوز یک سال از چیدن آن نگذشته باشد و همچنین حتما برای استفاده از این گیاه با پزشک مشورت کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *