سقمونیا و خواص آن

سقمونیا و خواص آن / ویکی ووک

سقمونیا یکی از گیاهان دارویی است که در این مطلب میخواهیم با خواص آن آشنا شویم. این گیاه در درمان کرم های معده بسیار نافع است. همچنین ما در مطالب قبل با برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون آناغالیس، ختمی، لوبلیا و اسارون آشنا شده ایم که در صورت علاقه می توانید آن ها را نیز مطالعه کنید.

آشنایی با سقمونیا

صمغ رزینی گیاهی است از خانواده ی Convolvulaceae. این گیاه چند ساله است و باساقه های پیچکدار و بالارونده به گیاهان نزدیک خود میپیچد و تا ارتفاع ۵-۲ متر بالا میرود. دارای ریشه ای ضخیم و گوشتی است. برگها ی آن تیرکمانی، بی کرک و متناوبند. گلها به رنگ سفید یا زرد . کمرنگ و قیفی شکل می باشند که در کنار برگها ظاهر می شوند. میوه آن دارای دو خانه است که دانه های سیاه و شفاف گیاه در آن قرار دارند.

 

سقمونیا و خواص آن / ویکی ووک

 

این گیاه بومی آسیای صغیر است و در مناطق قفقاز تاسوریه، عراق و یونان . انتشار دارد. در ایران تا به حال دیده نشده است. سقمونیا از ریشه ی گیاه گرفته میشود؛ به این ترتیب که اطراف ریشه را از خاک خالی کرده و چند برگ گردو روی زمین پهن می کنند و چند شکاف در ریشه ایجادمی کنند تا شیرابه اش از شکافها خارج شود، بعد آنها را جمع کرده و در آفتاب می خشکانند.


شاید دوست داشته باشید

گیاه غافث و خواص آن / ویکی ووکگیاه غافث و خواص آن

غافث گیاهی است از خانواده Rosaceae، چند ساله به بلندی بیست تا پنجاه سانتی متر. برگ…

 


خواص سقمونیا

این گیاه دارای طبیعتی گرم و خشک دارد و در طب سنتی این گیاه را به نام های سقمونیای حلب , سقمونیای ازمیر , سقمونیای صدفی , ساکمونیا نیز در طب سنتی می شناسند. اگر این گیاه را هر روز ۰/۵ تا ۱ گرم از آن را بخورید. مسهل سریع العمل میباشد، به عنوان مسهل مرطوب و آب زا در درمان انواع استسقا نظیر دراپسی و غیره استفاده میشود، مسهل صفراو مواد لزج مخلوط با آب است.

 

 

یک گرم از آن را با ۲ گرم تربد کوبیده و مقداری شیر تازه مخلوط کنید و صبح ناشتا بخورید. برای اخراج اقسام کرم معده و شکم مفید است. نیم گرم از آن را با زنجبیل و تربد مخلوط کنید و بخورید. برای اخراج مواد بلغمی مفید میباشد. آن را با روغن بادام مخلوط کرده و بر سر بمالید. سردرد را تسکین میدهد. گرد آن را با روغن زیتون مخلوط کنید و روی جراحتها بگذارید. التیام دهنده است. آن را با عسل مخلوط کنید و بر موضع بمالید. برای درمان سیاتیک مفید است.

عوارض جانبی سقمونیا

چون موجب سقط جنین می شود، زنان باردار از خوردن آن پرهیز کنند، برای اشخاص گرم مزاج با قلب ضعیف مضر است، مصرف بیش از حد مجاز آن برای قلب، معده، روده و کبد مضر میباشد، ایجاد تشنگی میکند و اشتها را از بین میبرد.

نظرتان در رابطه با این داروی گیاهی چیست؟ آیا قبلا از آن استفاده کرده اید؟ لطفا نظرات خود را از طریق کامنت برای ما ارسال کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *