خواص دارویی اسپند و آشنایی با آن

خواص دارویی اسپند و آشنایی با آن - ویکی ووک

شاید خواص دارویی اسپند برای شما بسیار تعجب برانگیز و باورنکردنی باشد. در پست قبل ابتدا درمورد مضرات این گیاه پرخاصیت صحبت کردیم اما در این پست می خواهیم شما را با قسمتی از فواید بیشمار این گیاه ارزشمند آشنا کنیم.

شاید فراوانی و در دسترس بودن این گیاه ارزشمند باعث شده که ما نسبت به خواص دارویی اسپند بی توجه و ناآشنا باشیم.

اما مطمعئنیم که بعد از مطالعه این پست نگرشی تازه تر به این گیاه سودمند خواهید داشت.

خواص دارویی اسپند و آشنایی با آن  - ویکی ووک

برخی از خواص دارویی اسپند

چون اسپند طبیعتی گرم و خشک دارد برای گرم کردن بدن بسیار مفید است. از این جهت برای بیماری هایی سرد دماغی و عصبی مفید است و خوردن آن برای افراد مبتلا به سرع، جنون، نسیان نیز سودمند است.

اسپند ادرار آور، مسهل، مقوی نیروی جنسی و برای افزایش شیر مادر مناسب است. برای این منظور می توانید آن را چند ساعت بعد از غذا به مقدار یک چهارم تا یک دوم قاشق چایخوری بدون اینکه آن را بجوید، قورت داده و بهتر است برای این منظور فقط به مدت یک هفته از آن استفاده کنید.

اگر مقدار یک گرم اسپند را صبح به همراه خاکشیر (بدون اینکه اسپند را بکوبید) به همراه آب قورت دهید، برای تکرر ادرار کسانی که کنترل ادرار ندارند مفید است به شرط اینکه موقع استفاده از این دارو از ترشی جات، ماست و کشک استفاده نکنید.

مصرف مقدار بسیار کمی از این دارو همراه با آب برای کسانی که رعشه و بی حسی و نقصان در حرکت اعضا دارند مفید است.

از خواص دارویی اسپند می توان بخور دانه های اسپند را برای تسکین درد دندان نام برد.

برای ناراحتی سینه و کسانی که خلط و گرفتگی در ناحیه سینه هستند اگر اسپند را همراه با تخم کتان به نسبت مساوی مخلوط کرده و مقداری عسل هم به آن بیفزایند و روزی 1 – 2 بار به اندازه یک قرص یا کپسول از آن استفاده کنند، برایشان مفید خواهد بود.

برای درمان اگزما می توانید چند دانه اسپند را (فقط چند دانه) بدون جویدن در صبح موقع ناشتا میل کنید.

برای برطرف نمودن خارش بدن، درمان حساسیت پوستی، رفع بلغم این گیاه موثر است.

خواص دارویی اسپند و آشنایی با آن  - ویکی ووک

یکی از درمان های موثر و خواص دارویی که اسپند دارد و بسیار شگفت انگیز است درمان شپش موی سر است. برای این منظور دانه های اسپند را آسیاب کرده و با مقداری آب بجوشانید (مقدار آن بستگی به حجم موهایتان دارد) و بعد از عصاره و صاف کرده آن برای شستن موها کمک بگیرید.

برای تسکین درد سیاتیک می توانید از روغن دانه های گیاه اسپند کمک بگیرید و آن را بر بدن یا محل درد بمالید و یا اینکه به مدت 15 شب مقدار 2 – 3 گرم از دانه های اسپند را با آب قورت دهید.

هرگز دانه های اسپند را نجوید.

برای رفع سستی بدن، رعشه، پریدن ناگهانی اعضای بدن و حتی فلج می توانید از روغن اسپند و مالیدن آن برای اندام ها کمک بگیرید.

برای رفع صدای گوش و سنگینی گوش می توانید این گیاه را (به مقدار بسیار کم) با آب ترب و روغن زیتون بجوشانید و در هر گوش 1 – 2 قطره در روز بچکانید.

یکی دیگر از خواص دارویی اسپند برای کودکانی است که دچار شب ادراری هستند و از ضعف مثانه رنج می برند. برای این مورد  می توانید مخلوطی از تخم رازیانه و اسپند را کلا به اندازه یک قاشق چایخوری (دو سوم آن رازیانه و یک سوم قاشق چایخوری اسپند باشد) را در صبح میل کنند و همراه با آن از عسل مرغوب و اصل هم استفاده کنید تا تاثیر آن به مراتب بیشتر شود.

یکی از راه های کم کردن دور شکم و لاغری استفاده از اسپند است.

چون گرم و خشک است باعث لاغری و کم کردن وزن خواهد شد به شرطی که آن را به میزان خیلی کم و در مدت محدود استفاده کنید و موقع استفاده هرگز دانه های اسپند را نجوید چون سمی است و باعث حالت تهوع و استفراغ خواهد شد.

خواص دارویی اسپند و آشنایی با آن  - ویکی ووک

گفته می شود خوردن مقدار بسیار کم از گیاه اسپند در یک دوره 40 روزه حکمت را در دل روشن می کند و باعث گرم شدن و شادابی در مغز می شود.

مخصوصا اگر هنگام صبح مصرف شود خوردن آن سودازدا و بلغم زداست و سودا و بلغم را از بین می برد؛ برای همین می گویند باعث ایجاد شجاعت در دل می شود.

در پایان دوباره این نکته را متذکر می شویم که به مضرات و سمی بودن این گیاه و مقدار مصرف آن حتما توجه داشته باشید.

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *