آیا روغن سبوس برنج مفید است؟

روغن سبوس برنج

یکی از فرآورده‌های مهم استخراجی از سبوس برنج، روغن آن است. روغن سبوس برنج بخشی از نیازهای غذایی کشورهای آسیایی مانند: چین، ژاپن و هند را تأمین می‌کند. این روغن مواد مختلفی را در خود جای داده است. یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین این مواد همان ویتامین E است. ماده فعال دیگر ، اریزانول است. این چربی فعال، امروزه به یکی از پرکاربردترین داروهای کاهش دهنده کلسترول خون تبدیل شده است. روغن سبوس برنج (که همچنین به عنوان عصاره برنج نیز شناخته می‌شود) روغن استخراج شده از جوانه و پوست داخلی برنج می‌باشد. قابل توجه این است که نقطه دود ۲۱۳ سلسیوس و مزه ملایمی دارد. ساختمان آن مناسب برای پخت با دمای بالا است و به عنوان روغن پخت در چندین کشور آسیایی ازجمله ژاپن وچین محبوب است.

خواص مفید روغن سبوس برنج

روغن سبوس برنج دارای خواص منحصر بفردی میباشد که در ادامه به خواص مفید این ماده ی مفید میپردازیم:

روغن سبوس برنج مفید برای پوست:

در این میان آنچه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد خواص برنج و روغن آن برای پوست است. به گزارش سایت سلامت  ، اگر شما تا به حال از این روغن برای تمیز کردن پوست صورت تان بهره برده باشید ، حتماً متوجه شده اید که خاصیت پاک کنندگی این روغن نقره فام، بسیار بالاست. ماساژ ملایم صورت با روغن برنج، پوست شما کاملاً صاف و نرم و براق می‌کند. افرادی که پوست خشک و چروک خورده‌ای دارند، می‌توانند بیشترین بهره را از این منبع غنی اسیدهای چرب ببرند. علاوه بر آن ما قبلا درباره ی چین و چروک پوست و خشکی پوست و درکل سلامت پوست صحبت کرده بودیم که میتوانید اطلاعات خود را در رابطه با آن بالا ببرید.

روغن سبوس برنج

روغن سبوس برنج مفید برای درمان یبوست

مصرف سبوس مهم ترین راه درمان یبوست به شمار می‌رود . پیشگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر ، التهاب دیورتیکول (کیسه‌ای مدوربه اشکال و اندازه‌های مختلف که در جدار داخلی روده ایجاد می‌شود)، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت‌های دستگاه گوارش (که اغلب در میان افراد مسن مشاهده می‌شود) پیشگیری می‌کند. توصیه می‌شود همراه با سبوس، مایعات و آب فراوانی نیز مصرف شود. همچنین درباره ی برطرف کردن یبوست و نفخ شکم در ماه رمضان صحبت کرده ایم که میتوانید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید.

نکات بسیار مهم در مصرف بیش از روغن سبوس برنج

افراط و زیاده روی در مصرف سبوس نیز عوارضی به وجود می‌آورد. بنابراین توجه به نکات زیر ضروری است

  • زیاده روی در مصرف سبوس ممکن است ایجاد اسهال کند.
  • زیاده روی در مصرف سبوس به انسداد روده و التهاب دیورتیکول روده منجر می‌شود.
  • توصیه می‌شود پس از مصرف سبوس، مایعات فراوانی نوشیده شود

به امید فردایی روشن

منابع : زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *