چگونه سیستم ایمنی بدن ضعیف میشود؟

سیستم ایمنی بدن

هرچند ویروس‌ها و باکتری‌ها مهم‌ترین عامل در تضعیف سیستم ایمنی بدن است، اما عوامل دیگری همچون:

  • تنهایی و انزوا
  • کمبود خواب
  • آنتی بیوتیک ها
  • غذاهای کنسرو
  • قند
  • کمبود آب بدن
  • آلودگی‌ها
  • و غیره…

نیز در تضعیف سیستم ایمنی بدن مؤثر می‌باشند، اما سؤال اینجاست که این عاملها چگونه به سیستم ایمنی در بدن آسیب می‌رسانند، از همین رو می‌خواهیم این عوامل را بررسی کنیم.

 

چگونه تنهایی و انزوا به سیستم ایمنی  بدن آسیب میرساند؟

سیستم ایمنی بدن

در ابتدا این سوال پیش می آید که آیا تنهایی و انزوا به سیستم بدن آسیب میرساند و خطرناک است؟

جواب این سوال بله است. زیرا سلول‌های ایمنی بدن مانند اجتماع زنبورهای عسل از بدن در مقابل بیماری‌ها حمایت می‌کند و اگر این اجتماع نباشد توانایی سیستم ایمنی در مقابله با عوامل بیماری‌زا کاهش می‌یابد. درست به همین دلیل و بر اساس تحقیقات انجام‌شده احتمال مرگ و بیماری در افرادی که به‌تنهایی زندگی می‌کنند بیشتر از دیگران است. افرادی که دوست ندارند با کسی ارتباط برقرار کنند، بهتر است در کارهای خیر شرکت کنند و حداقل بین مردم حضورداشته باشند.


چرا کمبود خواب برای سیستم ایمنی بدن مضر است؟

سیستم ایمنی بدن

کم‌خوابی، تعداد سلول‌هایی را که بدن برای از بین بردن عفونت به آن نیاز دارد، کاهش می‌دهد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد کم‌خوابی، تعدادی از آنتی بادی‌های مقابله‌کننده با آنفلوانزا را از بین می‌برد. بنابراین ۲ ساعت قبل از خواب سعی کنید از تماشای تلویزیون، استفاده از تلفن همراه و لپ‌تاپ بپرهیزید. نور این دستگاه‌های الکترونیکی مانع خواب می‌شود.


آیا آنتی بیوتیک ها برای سیستم ایمنی بدن مضر است؟

سیستم ایمنی بدن

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، میزان هورمون سیتوکنین را کاهش می‌دهد. سیستم ایمنی بدن در هنگام بیماری به هورمون‌های پیغام دهنده متکی است. سرماخوردگی و آنفلوانزا و اغلب عفونت‌های گوش میانی و سینوزیت براثر عوامل ویروسی بروز می‌کند بنابراین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بیماری را از بین نخواهد برد؛ در مقابل باکتری‌های حمایت‌کننده از سیستم ایمنی در معده را از بین می‌برد. هنگام مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، دارو را سر ساعت مصرف کنید. برای افزایش فلور طبیعی معده، از غذاهای کمتر تخمیر شده استفاده کنید.


چگونه غذاهای کنسرو سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازد؟

سیستم ایمنی بدن

بیشتر لایه‌های داخلی قوطی کنسرو را بیسفنول تشکیل می‌دهد. با انجام تحقیقاتی مشخص شد، در داوطلبان بزرگ‌سال علاوه بر میزان بالای بیسفنول (BPA) میزان پادتَن سیتومگالوویروس نیز بالابود. این امر نشان‌دهنده نقص در سیستم ایمنی بدن است. برای کاهش BPA به‌جای غذاهای کنسروی، از غذاهای تازه استفاده کنید.


چگونه قند به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند؟

 

سیستم ایمنی بدن

 

با مصرف روزانه ۱۰۰ گرم شکر، توانایی سلول‌های سفید خون در از بین بردن باکتری‌ها تا ۵ ساعت به‌شدت کاهش می‌یابد. بنابراین از مصرف غذاهای حاوی قند به‌ویژه در زمان شیوع سرماخوردگی و آنفلوانزا بپرهیزید.
به‌غیراز موارد بالا موارد دیگری همچو:

  • آلودگی هوا
  • کمبود آب بدن
  • صابون ضد باکتری

و همچنین استفاده از حشره‌کش‌ها به علت داشتن مواد شیمیایی خطرناک احتمال بروز بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

به امید فردایی روشن.

منابع: خراسان / MSN

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *