سورگوم و خواص آن

سورگوم

سورگوم گیاهی از خانواده غلات است. این گیاه از 3 هزار سال قبل از میلاد وجود داشته است. بررسی ها نشان میدهد که این گیاه دارای خواص و ارزش غذایی بسیاری است در این پست قصد داریم به معرفی خواص این گیاه بپردازیم با ما همراه باشید.

سورگوم چیست؟

 

سورگوم

 

 گیاهی از خانواده غلات است که در ایران ذرت خوشه‌ای نامیده می‌شود.

سورگوم با شرایط آب و هوایی ایران به ویژه مناطق گرم و خشک و معتدل آن سازگاری خوبی دارد. این گیاه در سنجش با ذرت دارای سیستم ریشه‌ای افشان خیلی وسیع است که در حجم زیادی از خاک نفوذ کرده و رطوبت بیشتری جذب می‌کند. این گیاه برای رشد و نمو نسبت به سایر غلات به آب کمتری نیاز دارد.

این گیاه از نظراهمیت در بین غلات دردنیا بعد از گندم، برنج، ذرت و جو در مقام پنجم قرار دارد.

سورگوم درکجاها یافت می شود؟

 

سورگوم

 

آمار سطح کشت در ایران در سال ۱۳۶۵ فقط شش هکتار گزارش شده که در سال ۱۳۸۲ به حدود ۴۰ هزار هکتار افزایش یافته‌است..توده‌های زراعی بومی این گیاه در ایران در مناطق جنوب خراسان، سیستان، کرمان، اصفهان، یزد، گیلان، مازندران و بنادر جنوبی بطور پراکنده وجود دارد.

سورگوم چه خواصی دارد؟

 

سورگم

 

این گیاه در مقایسه با برنج و گندم کلسیم بیشتری دارد. علاوه بر کلسیم حاوی:

  • آهن
  • پروتئین
  • فیبر

نیز است.

نتایج بررسی این گیاه نشان می دهد که این گیاه برای سلامت برای سلامتی قلب مفید است.این خواص بعلت میزان بالای آنتی اکسیدان است که ترکیب پلی فنولیک نام دارد. علاوه بر آنتی اکسیدان، موم سورگوم حاوی ماده ای است که کاهش دهنده میزان کلسترول است.

تهیه خوراک برای دام و طیور و همچنین در صنایع نشاسته و الکل سازی استفاده می‌شود.

ترکیبات شیمیایی دانه سورگوم بسته به ارقام مختلف، متفاوت است.

میزان پروتئین آنها از ۸ تا ۱۶ درصد تغییر می‌کند و ارقام تجارتی دارای ۱۰ تا ۱۳ درصد پروتئین است مقادیر لیزین، میتونین، فیبر خام، خاکستر و فسفر سورگوم به طور متوسط مشابه ذرت است.

به امید فردای روشن

منابع: healthnews / ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *