ترخون و خواص آن

ترخون و خواص آن - ویکی ووک

در این پست می خواهیم با یکی از سبزی هایی که خواص زیادی دارد و برای سلامتی مفید است به نام ترخون آشنا شویم. اگر درباره این گیاه و خواصش بدانید حتما آن را در دسته سبزی خوردن قرار می دهید. در ادامه با این گیا و خواصش آشنا خواهید شد.

درباره ترخون

ترخون و خواص آن - ویکی ووک

ترخون یک گیاه قدیمی چندساله است و ارتفاع آن ممکن است به 60 متر و یا بیشتر نیز برسد. این گیاه طبعی گرم و خشک دارد و دارای برگ های سبزرنگ و باریک و ضعیف است و از خانواده گل افتاب گردان است؛ همچنین برخی از افارد معتقدند که اولین بار در مناطق سیبری و جنوبی روسیه رؤیت شده است.

خواص ترخون

ترخون موجب تقویت اعصاب می شود، مقوی دستگاه هاضمه است، بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد، درد دندان و لثه را برطرف می کند، اشتها آور است، دارای خاصیت ضد کرم است، موجب کاهش فشارخون می شود، درد مفاصل را کاهش می دهد، منبع خوب آهن و کلسیم و منگنز است، درمان کننده قاعدگی های درناک می باشد، دل درد و درهای ناشی از معده را درمان می کند،قدرت دفاعی بدن در برابر ویروس ها و میکروب ها افزایش می دهد، برای درمان مارگزیدگی مفید است.

همچنین این گیاه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و در خنثی سازی رادیکال های آزاد کمک نماید، دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین های A و C می باشد، ضد رماتیسم است، محرک مغز است، افسردگی را از بین می برد، گردش خون را بهبود می بخشد.

جالب است بدانید که:

این گیاه را می توانید به صورت تازه 10 تا 14 روز در یخچال نگه دارید؛ اما در فریزر به مدت 4 تا 6 ماه می توانید نگهداری کنید.

اگر می خواهید ترخون را خشک کنید بهتر است اول آن را پاک کنید و خوب بشویید سپس در یک مکان تاریک و گرم قرار دهید، هنگامی که خشک شد، آنها را درون شیشه ای بریزید و در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

مضرات ترخون

این گیاه برای گرم مزاجان مضر است و زیاد خوردن آن ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد.

مصرف طولانی از آن می تواند موجب برزو سرطان شود که به دلیل استراگولی است که در آن موجود است.

برای سینه خوب نیست و باعث خشونت آن می شود؛ می توانید آن را با عسل بخورید.

به دلیل دارا بودن استراگول مصرف آن برای زنان باردار منجر به سقط جنین می شود.

 

در صورت تمایل می توانید خواص ریحان و  خواص سبزی خوردن را مطالعه نمایید.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *