به لیمو و خواص آن

به لیمو

به لیمو نام یک گیاه دارویی معطر است که بوی خوشایند لیمو را دارد و آن را با نام لویزه (لویسه) نیز می‌خوانند. این گیاه دارای خواص دارویی زیادی است و مهم‌ترین خواص آن آرام‌بخش بودن این گیاه است. در این پست می‌خواهیم بیشتر با این گیاه خوش‌طعم و بو آشنا شویم.

درباره به لیمو

 

به لیمو

 

درختچۀ این گیاه ۱٬۵ تا ۲ متر است که گاهی بیشتر هم می‌شود.

 این گیاه، دارای برگ‌های ساده و خشن و سرنیزه‌ای به طول ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر با قاعده گره‌ای و عموماً به‌صورت دسته‌های سه تایی در هر گره است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی بوده و به طور طبیعی رویش آن در آرژانتین، شیلی و پرو گزارش شده است و از آن جا به سایر نقاط جهان از جمله ایران رفته‌است و کشت می‌شود.

در ایران این گیاه در استان‌های شمالی و باغ‌ها کشت می‌شود.

خواص به لیمو

 

به لیمو

 

برگ‌های به لیمو جزو اندام دارویی این گیاه محسوب می‌شود که متأسفانه در اثر خشک‌کردن از مقدار اسانس آن کاسته می‌شود. اسانس (سیترال، لیمونن، ژرانیول) مواد مؤثره این گیاه می‌باشند.

دم‌نوش به‌لیمو فوق‌العاده آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب است. اسانس این گیاه در صنایع غذایی و در تهیهٔ انواع عطر و ادکلن بسیار کاربرد دارد. برای تقویت حافظه می‌توان از عرق به‌لیمو استفاده کرد. به‌لیمو برای تقویت معده در ردیف بهترین داروها قرار می‌گیرد که برای این منظور بهتر است همیشه به صورت دم کرده مانند چای مصرف شود. این دمنوش به رفع تپش قلب کمک می‌کند. این دمنوش آرام بخش است، استرس و خستگی‌های روحی را کاهش داده و برای درمان بی خوابی مناسب است. مناسب برای درمان سرماخوردگی و سرفه است. به‌لیمو یکی از بهترین داروها جهت تقویت معده می‌باشد و همچنین خاصیت ضد نفخ دارد. این دمنوش جهت التیام سر درد و میگرن مناسب می‌باشد

مهمترین کاربرد های درمانی به لیمو:

  • آرام‌بخش
  • ضد تشنج
  • رفع کننده دردهای عصبی
  • پایین آورنده حرارت بدن
  • درمان تپش قلب
  • احساس سردرد و سرگیجه
  • تقویت‌کننده معده
  • ضد نفخ

مقدار و روش مصرف به لیمو

 

به لیمو

 

این گیاه را بصورت دم کرده میل کنید.

برای هر بار استفاده از این گیاه مقدار 5 گرم از گیاه را دم کرده و بصورت چای میل کنید.

استفاده بصورت چای بهترین دارو برای تقویت معده است، مخصوصا برای کسانیکه از ناراحتی های معده آنها ناشی از درد های عصبی باشد.

 

به امید فردایی روشن.

 

منابع: اتحادیه گیاهان دارویی / ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *