استفاده از نمک چه تاثیر بر بدن دارد؟

استفاده از نمک چه تاثیر بر بدن دارد؟ / ویکی ووک

سدیم از طریق ارسال سیگنال هایی به کلیه ها برای تعیین این که چه زمانی آب را حفظ و چه زمانی آن را دفع کند، نقشی کلیدی در متعادل کردن سطوح مایع در بدن دارد.  یک رژیم غذایی با محتوای سدیم بالا می تواند دراین فرایند حساس اختلال ایجاد کند و باعث افت عملکرد کلیه ها شود. ما در مطالب قبل بررسی کردیم که استفاده از نمک برای بدن الزامی است اما همانطور بارها و بار شنیده ایم استفاده بیش از حد از هر ماده ی مفید برای بدن مضر است. درادامه تاثیرات استفاده از نمک بر بدن را بررسی میکنیم.

تاثیر استفاده از نمک بر مغز

رژیم های غذایی با محتوای سدیم بالا خطر زوال شناختی را افزایش می دهد همچنین مصرف سدیم ممکن است به تنهایی بر عملکرد شناختی در بزرگ سالان کم تحرک، اثری فراتر از رژیم غذایی کلی داشته باشد. دلیل این که چرا سدیم برای مغز مضر است، به طور کامل مشخص نشده است.

 

استفاده از نمک چه تاثیر بر بدن دارد؟ / ویکی ووک

 

تاثیر استفاده از نمک بر کلیه‌ها

رژیم های غذایی پر سدیم ممکن است خطر ابتلا به سنگ های کلیه را افزایش دهد. دلیل اصلی شکل گیری سنگ های کلیه، کلسیم ادراری است که این ماده معدنی در افرادی که سدیم فراوان مصرف می کنند، افزایش می یابد.


شاید دوست داشته باشید

چهارمین جشن سالانه موسیقی ما برگزار شد / ویکی ووکچهارمین جشن سالانه موسیقی ما برگزار شد

جشن سالانه موسیقی یک جشن خصوصی در حوزه موسیقی است که متولی آن سایت موسیقی ما بوده و هر ساله در تهران برگزار میشود. هرسال فعالیت‌های مربوط به موسیقی رسمی و مجاز کشور، مانند…


تاثیر استفاده از نمک بر معده

مصرف نمک فراوان با زخم های معده مرتبط بوده است. دلیل این شرایط به طور کامل درک نشده است، اما مطالعه ای دیگر این نظریه را مطرح کرد که نمک ممکن است اثری مخرب بر غشای مخاطی معده داشته باشد و بافت معده را ناسالم و غیرعادی سازد.

 

استفاده از نمک چه تاثیر بر بدن دارد؟ / ویکی ووک

 

تاثیر استفاده از نمک بر قلب

به واسطه اثر احتباس آب، مصرف بیش از اندازه نمک در برخی افراد به فشار خون بالا منجر می شود. فشار خون نیرویی است که خون با هر پمپاژ قلب به دیواره شریان ها وارد می کند و فشار خون بالا می تواند به شرایطی جدی، مانند سکته مغزی و نارسایی قلبی، منجر شود. اگرچه فشار خون با افزایش سن به طور طبیعی افزایش می یابد، بنابر گزارش انجمن قلب آمریکا، کاهش مصرف نمک می تواند به پیشگیری از افزایش بیش از حد فشار خون کمک کند.

تاثیر استفاده از نمک بر پوست

نمک بیش از حد در رژیم غذایی می تواند موجب بروز نشانه ای به نام ادم شود. ادم به واسطه تورم، به ویژه در دست ها و پاها که در نتیجه احتباس مایع شکل می گیرد، بروز می کند. مصرف بیش از حد نمک به طور معمول موجب این شرایط می شود. این تورم، زندگی انسان را در معرض تهدید قرار نمی دهد و نشانه ای از یک مشکل سلامت زمینه ای دیگر است، تا این که خود یک بیماری باشد. با افزایش سن، فرد به تورم ناشی از مصرف نمک مستعدتر می شود.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *