مریم میرزاخانی ، نابغه ای در ریاضیات

مریم میرزاخانی

پیش از هر چیز، به جامعه علمی دنیا تسلیت میگوییم برای از دست دادن نابفه ای بنام مریم میرزاخانی . نابغه ای که به گفته پدرش، فردی بود مانند سایرین و تنها تلاش، کوشش و پشتکار او را به یک نابغه در ریاضیات بدل کرد.

بیوگرافی مریم میرزاخانی

 

مریم میرزاخانی

 

پروفسور مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان برجسته ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد در ۱۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۶ در تهران متولد شد. پدرش احمد میرزاخانی مهندس برق و رئیس هیئت مدیره مجتمع آموزشی نیکوکاری «رعد» بود. او با اتمام تحصیلات ابتدایی، در اولین دوره جذب استعدادهای درخشان شرکت کرد و وارد دبیرستان فرزانگان تهران شد. این نابغه برجسته، در تاریخ 24 تیرماه 1396 در کالیفرنیا  آمریکا، پس از حدود چهار سال ابتلا به سرطان، به دلیل سرایت سرطان به مغز استخوانش، دار فانی را وداع گفت.

دوران تحصیل مریم میرزاخانی

 

مریم میرزاخانی

 

استاد دانشگاه استندفورد (Stanford) در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ (سال سوم و چهارم دبیرستان) از دبیرستان فرزانگان تهران موفق به کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری شد و سپس برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) گردید. این جوایز در حالی کسب شد که مسابقات هنگ کنگ با کسب 41 امتیاز از 42 امتیاز و در مسابقات کانادا با کسب امتیاز کامل، یعنی 42 از 42 رتبهٔ اول طلای جهانی را به دست آورد. اولین دختری که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت، دورهٔ لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته ریاضی و در دانشگاه صنعتی شریف طی کرد. وی در سال ۲۰۰۴ با اخذ مدرک دکترای دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن، که خود از برجسته ترین ها در ریاضیات است، مشغول تحصیل در دانشگاه‌های پرینستون و استنفورد آمریکا شد.

افتخارات مریم میرزاخانی

 

مریم میرزاخانی

 

سال ۲۰۰۵ نشریه پاپیولار ساینس (Popular Science) آمریکا این نابغه ریاضات را به عنوان یکی از ۱۰ ذهنِ جوان جهان برگزید و از وی تجلیل کرد. او در سپتامبر ۲۰۰۸ و در سن ۳۱ سالگی به درجه استادی (Professor) رسید. وی در سال ۲۰۱۴ به دلیل انجام تحقیقات در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز به عنوان بالاترین جایزه در ریاضیات شد. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز بوده است.

  • جایزه‌ی افتخاری دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۳
  • جایزه‌ی برترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۳
  • جایزه‌ی پژوهشگر برتر مؤسسه‌ی Clay Mathematics Institute در سال ۲۰۰۴
  • جایزه‌ی ای‌ام‌اس بلومنتال (AMS Blumenthal Award) در سال ۲۰۰۹
  • جایزه ستر از طرف انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳
  • جایزه‌ی بنیاد ریاضیات کلی (Clay Mathematics Institute) در سال ۲۰۱۴
  • کسب مدال فیلدز۲۰۱۴ سئول

لیست دارندگان مدال فیلدز و کتاب هایی که اطلاعاتی در این زمینه به شما میدهد را میتوانید از طریق لینک زیر مشاهده نمایید.

لیست دارندگان مدال فیلدز

منابع : ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *