در مورد شمع چه می دانید؟

در مورد شمع چه می دانید - ویکی ووک

از زمان های بسیار دور و قدیم استفاده از شمع رواج داشته است و در برخی از مراسم های سوگواری و جشن های شادی کاربرد داشته است. این وسیله کاربردی و تزیینی در بین فرهنگ ها و سنت های گوناگون به کار برده می شود و بین مردم جهان دارای اهمیتی بسیار بالایی است.

تاریخچه شمع

نام دیگر شمع، سپندار می باشد و برای نور و تولید گرما به کار برده می شود. سپندار شامل یک ریسمان یا یک فیتیله که در توده جامد از سوخت که معمولا هم از موم استفاده می شود، جاسازی شده است. ولی امروزه اکثر شمع ها از پارافین درست می شوند.

شمع مومی برای نخستین بار به دست فنیقی ها ساخته شد. در قرن 18 این وسیله از روغن نهنگ ساخته می شد.

قبل از اختراع برق این وسایل زیبا و تزیینی و چراغ های نفتی خیلی کاربردی تر بودند اما در حال حاضر برای مواقع اضطراری در هنگام قطع برق که نیاز مبرم به روشنایی داریم و یا برای ایجاد یک محیط رمانتیک و یا مراسم های آیینی استفاده می کنیم. برای مثال در ازدواج های ایرانی آیینه و شمعدان پیشینه خاصی دارند و به عنوان نشانه ای که زن و شوهر عهدی که با هم بسته اند را دوام بیشتری دهند و این یک کارکرد نوستالژیک آن است.

جالب است بدانید شمع معطر در رایحه درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

شمع در ادیان مختلف

شمع نقش مهمی در ادیان مختلف دارد و جزء نمادهای بسیار قدیمی هر یک از اقوام است. در ادامه با تعدادی از ادیان مختلف که از شمع نه تنها به عنوان نور و گرما استفاده می کردند، آشنا خواهید شد.

اسلام: در دین اسلام بیشتر در مراسم های مذهبی، زیارتگاه ها، مساجدها و جشن ها از این وسیله کاربردی استفاه می کنند و امروزه دکوراسیون خانه هم به آن عناوین اضافه شده است.

بودایی: بودایی ها و نیز چینی ها شمع را که نشانه قدرت، اراده و وحدت می دانند به طرز جالبی در مراسم های خود به کار می برند. آنها طبق یک سنت کهن آن را مقابل خود روشن می کنند که نماد محترم نگاه داشتن است.

هندو: هندی ها به غیر از نور و گرما مانند هر آیین دار دیگری در مراسم های مذهبی و معبدهایشان از شمع استفاده می کنند و اما طبق روانشناسی جدید برای پاکسازی، مدیتیشن و… هم مورد استفاده قرار می گیرد.

مسیحیت: مسیحیان شمع را نشانه روح مسیح (روح القدوس) می دانند. در کلیساها و در مراسم ازدواج زمان نماز خواندن و دعا و نیایش از آن استفاده می کنند. همچنین آنها برای تزیین و دکوراسیون از آن بهره می برند.

یهودی: یهودیان مانند همه در مراسم دعا و نماز و جشن ها از این وسیله استفاده می کنند. حتی در مراسم جادوگریشان کاربرد دارد. این افراد جمعه شب ها یک جفت شمع را قبل از شروع جشن شبات روشن می نمایند.

 

در صورت تمایل می توانید پست های زیر را مطالعه نمایید.

برنامه غذایی مناسب برای انسان چیست؟

کیک سیب و طرز تهیه آن

کیک پرتقالی با سس پرتقال و طرز تهیه آن

 

منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *