طریقه‌ی نگهداری کاکتوس در آپارتمان

طریقه‌ی نگهداری کاکتوس در آپارتمان / ویکی ووک

کاکتوس گیاهی گوشتی و خاردار است و در حال حاضر گونه های زیادی از آن در ایران پروش می یابد. کاکتوس‌ها اغلب بی برگ هستند و یا برگ های کوچکی دارند. ریشه های عمقی، این گیاهان را دربرابر خشکی بسیار مقاوم می کند. اگر تمایل دارید با نحوه نگهداری و مراقبت از این گیاه آشنا شوید با ما همراه باشید.

شرایط نگهداری کاکتوس

 

طریقه‌ی نگهداری کاکتوس در آپارتمان / ویکی ووک

 

کاکتوس ها مانند اغلب گیاهان برای رشد و نمو نیاز به شرایطی خاص دارند . این شرایط شامل بستر رشد آن ها و محیط اطرافشان می شود . فاکتورهای موثر در این زمینه عبارتند از :

  • خاک – کاکتوس برای رشد نیاز به خاکی سبک با PH تقریبا خنثی دارد . ترکیبی از یک قسمت خاک باغچه ، یک قسمت شن و ماسه و یک قسمت کمپوست مناسب است . البته برای جلوگیری از پوسیدگی و شیوع بیماری های قارچی می توان از خاک زغال نیز در این ترکیب استفاده کرد.
  • آبیاری – کاکتوس نیاز آبی بالایی ندارد و از جمله گیاهان مقاوم به خشکی است. در زمان رشد هر هفته یک بار و در موقع استراحت گیاه هر دو هفته یک بار به گلدان این گیاه آب بدهید . در هر صورت به یاد داشته باشید آبیاری زیاد سبب پوسیدگی ریشه گیاه می شود.
  • نور – کاکتوس گیاهی نور پسند است پس گلدان این گیاه را در مکان هایی با نور زیاد قرار دهید. به طور مثال پنجره های جنوبی آپارتمان مکان مناسبی برای این کار خواهند بود.
  • درجه حرارت – حرارت مناسب رشد کاکتوس‌ها 18 تا 32 درجه سانتی گراد است. بهتر است در تابستان نیز نهایتا دما کمتر از 12 درجه سانتی گراد نباشد.
  • رطوبت – کاکتوس‌ها بومی بیابان های آمریکا هستند بنابراین نیازی به رطوبت بالا برای نگهداری ندارند ولی تهویه مناسب برایشان ضروری است.

شاید دوست داشته باشید

کدو حلوایی و خواص آن / ویکی ووککدو حلوایی و خواص آن

کدو حلوایی دارای ویتامین A است به همین علت به تولید پوست جدید و نرم تر و جوان تر کمک می کند، به علت داشتن ریزمغذی های غنی با…

 

 


تکثیر کاکتوس

کاکتوس ها به دو روش جنسی و غیر جنسی تکثیر می شوند. در روش جنسی از بذر و در روش غیر جنسی از قلمه استفاده می شود. تکثیر کاکتوس‌ با استفاده از قلمه مرسوم ترین روش است . برای این کار  اوایل تابستان قلمه ها را در یک بستر سبک و محیط با رطوبت کافی با آبیاری منظم می کارند.

منابع : ویکی پدیا


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *