طرز تهیه شیره انگور و نکاتی پیرامون آن

همراهان همیشگی ویکی ووک در پست های قبل درباره شیره انگور و فواید و مضرات شیره انگور مطالبی را بیان کردیم. در این پست می خواهیم طرز تهیه شیره انگور را توضیح دهیم. پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

طرز تهیه شیره انگور

صاحبان تاکستان ها به خصوص در کشور ما برای استفاده بیشتر از انگور و فرآورده های آن و افزایش ماندگاری آن را به صورت سنتی تبدیل به شیره می کند.

برای طرز تهیه شیره انگور ابتدا آب انگور را گرفته و سپس با خاک سفید که نوعی خاکی قلیایی و حاوی آهک و املاح معدنی دیگری است مخلوط می  کند که در اثر اضافه کردن این نوع خاک به آب انگور تفاله انگور به همراه خاک ته نشین شده و بدین گونه آب انگور تصفیه می شود در مرحله بعد آب انگور را از پارچه های مخصوص عبور می دهند تا خاک سفید از آن جدا شود.

سپس آن را درون دیگ های مخصوص می جوشانند.

در اثر جوشاندن، آب انگور کم کم غلیظ می شود ضمن اینکه کپک های موجود و مخمرها بخاطر جوشاندن آب انگور از بین می رود و آب انگور خالص می گردد.

وقتی آب انگور به غلظت مورد نظر رسید و تقریبا به رنگ قهوه ای درآمد شیره انگور آماده است.

جالب است بدانید که رنگ شیره انگور بسته به نوع انگور و چگونگی پخت آن متفاوت است.

روش دیگر جهت طرز تهیه شیره انگور به این صورت است که آب انگور شیرین و رسیده را گرفته سپس آن را صاف می کنند و روی حرارت قرار می دهند تا سه چهارم آب آن تبخیر شود.

و آن را با خاک رس مخلوط می کنند و می گذارند تا جرم و ناخالصی آن ته نشین شده و شیرین شود.

می گویند تا زمانی که به آن خاک رس نزنند شیره انگور به خوبی شیرین نخواهد شد.

شیره انگور مرغوب باید شفاف بوده و خاک آلود نباشد.

طرز تهیه شیره انگور و نکاتی پیرامون آن – ویکی ووک

دوشاب چیست؟

دوشاب همان شیره انگور است که البته از انگور کشمشی سفید که بسیار شیرین است به دست می آید این شهد لذیذ دارای ویتامین های A,B,C واملاحی چون فسفر، کلسیم، منیزیم و آهن می باشد.

در مقایسه با انگور از کالری فوق العاده زیادی برخوردار است و مصرف مقدار بسیار ناچیزی از آن انرژی از دست رفته را به سرعت جبران می کند.

شیره انگور را هم می توان به صورت شربت مصرف کرد و هم به دلیل مزه مطبوع و  شیرینی که دارد در غذاهایی مانند شیربرنج، فرنی و حلوا و یا در دست کردن نان های محلی از آن استفاده می کنند.

 

روش تهیه سرکه شیره:

برای تهیه سرکه شیره باید به اندازه یک دهم میزان شیره انگوری که در اختیار دارید به آن سرکه انگور خانگی اضافه کنید و برای 3 – 5 دقیقه آن را بجوشانید تا سرکه با شیره انگور به خوبی مخلوط شود و برای هربار مصرف می توانید از این سرکه شیره 1 – 2 قاشق غذاخوری از آن را با یک لیوان آب سرد مخلوط کرده و آن را خوب حل کنید و سپس نوش جان نمایید.

 

امیدوارم از خواندن مطالبی که درباره شیره انگور بیان کردیم راضی بوده باشید.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *