خوشه های ستاره ای چیست؟

خوشه های ستاره ای چیست؟ / ویکی ووک

به مجموعه از ستاره ها که بعلت نیروی گرانشی دو جانبه به یکدیگر پیوسته اند و مناظر زیبایی را در آسمان ایجاد می کنند خوشه های ستاره ای می گویند. در این مطلب میخواهیم که بیشتر با خوشه های ستاره ای و انواع آن اشنا شویم. همچنین ما در مطالب با سیاه چاله ها آشنا شده‌ایم که در صورت علاقه می توانید آن مطلب را نیز مطالعه فرمایید.

آشنایی با خوشه های ستاره ای و انواع آن

همانطور که در ابتدا توضیح دادیم به مجموعه ای از ستاره ها که بعلت نیروی گرانشی دو جانبه به یکدیگر پیوسته اند خوشه های ستاره ای گویند، خوشه‌های ستاره ای دو نوع هستند و در هرکدام از خوشه ها، از ستاره هایی هم سن تشکیل شده اند، اما جرم این ستارگان متفاوت است و چرخه‌ی حیات آن ها جرم این ستارگان را مشخص می کند.

 

 


شاید دوست داشته باشید

آیا آب یخ ضرر دارد؟ / ویکی ووکآیا آب یخ ضرر دارد؟

از نظر طب سنتی یخ، سودازا است و آبی که یخ در آن انداخته شود، سودازا شده و خون را غلیظ می کند و علاوه بر آن…

 


خوشه های ستاره ای کروی

نوعی از خوشه های ستاره ای هستند که پیرترند و در هاله‌ای کروی پیرامون هسته کهکشان راه شیری قرار دارند و تعدادشان از دهها هزار تا صدها هزار ستاره متغیر است.

 

خوشه های ستاره ای چیست؟ / ویکی ووک

 

خوشه های ستاره ای باز

خوشه‌های ستاره ای باز  مجموعه‌ای از ستارگان سست‌پیوند هستند که تعدادشان کمتر از صد ستاره تا بیش از چند هزار متغیر است. تقریبا ۱۲۰۰ خوشه باز شناخته شده است و معمولا آنها چند سال نوری پهنا دارند و شامل ستارگان گروه اول اند که همانطور جوان و فوق العاده درخشان هستند و در قرص کهکشان نیز قرار دارند. سرانجام ستارگان خوشه‌های باز بخاطر اختلالات گرانشی ناشی از سایر اجرام موجود در کهکشان از یکدیگر دور می‌شوند.

از نمونه خوشه های ستاره ای می توان به خوشه ستاره‌ای پروین (هفت خواهران) که قدمتی 50 میلیون ساله دارد و مسیه ۱۳ در صورت فلکی هرکول اشاره کرد.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *