والک پلو را چگونه بپزیم؟

والک پلو را چگونه بپزیم؟ - ویکی ووک

همراهان همیشگی ویکی ووک سلام. خوراک محلی که امروز معرفی می کنیم متعلق به استان البرز است. والک پلو غذایی است خوشمزه که در فصل بهار طبخ می شود.

استان البرز استانی است کوچک که تنوع آب و هوایی بالایی دارد. واز ان جایی که این استان  در ارتفاعات بالا قرار گرفته است  سالانه دوازده میلیون گل رز با گلبرگ های بزرگی که ماندگاری بالا دارند، در آن تولید می شود.

قدیمی ترین شهر این استان کرج است.

والک پلو را چگونه بپزیم؟ - ویکی ووک

مواد لازم برای پخت والک پلو

ردیف عنوان مقدار
1 والک نیم کیلو
2 برنج چهار پیمانه
3 روغن دو قاشق غذاخوری
4 نمک به میزان لازم

 

روش پخت والک پلو

برای پخت والک پلو برنج را به همره نمک خیس می کنیم. پس از گذشت چند ساعت قابلمه ای را آب کرده و می گذاریم به جوش آید.

در این فاصله والک هایی را که قبلا خوب پاک کرده ایم، می شوییم.

پس از شستشو آن ها را کمی درشت تر از سبزی پلو خرد می کنیم.

وقتی آب جوش آمد، برنج خیس خورده را داخل قابلمه می ریزیم. بعد از آنکه برنج نیم پزشد، والک ها را به آن اضافه کرده و می گذاریم تا همزمان با برنج دو تا سه دقیق بجوشد.

در آخرین مرحله برنج را به همره والک آبکشی کرده و پس از گذاشتن ته دیگ دلخواه، روی برنج را آب و روغن می دهیم و در نهایت دم کنی را روی قابلمه می گذاریم.

برنج برای دم کشیدن حدودا 45 دقیقه زمان لازم دارد.

سبزی کوهی والک در والک پلو

والک یا سیر وحشی یا سیرخرس، گیاهی است خودرو که کاربرد خوراکی دارد. در ایران در والک پلو مصرف می شود و در اروپا در سوپ و پستو به کار میرود.

این  سبزی کوهی در رشته کوه البرز و فقط در فصل بهار می روید و هم خانواده با پیاز کوهی است. والک سرشار از کلسیم و انواع ویتامین های مفید برای بدن است اما متاسفانه به سادگی با گیاهان سمی مانند زعفران مرغزار و موگه اشتباه گرفته می شود و هرساله جان چندین نفر را به خطر می اندازد.

بنابراین دقت کنید که حتما والک مورد نیازتان را از جای مطمین تهیه کنید.

نکات مهم در پخت والک پلو

با توجه به آنکه والک، سبزی بسیار لطیفی است، طولانی تر شدن مدت پخت آن در آب، سبب له شدن آن در والک پلو می شود؛ پس پیش از اضافه کردن والک باید از نیم پزشدن برنج مطمین شویم.

بعضی آشپزها در قدیم این غذا را با سماق و زعفران دم می کردند؛ بدین صورت که هنگام یختن برنج و والک داخل قابلمه لابلای برنج و والک مقداری سماق و زعفران می پاشیدند.

این غذا معمولا بدون گوشت پخته می شود اما در صورتی که به مصرف گوشت همراه غذا عادت دارید می توانید این خوراک را به همراه ماهیچه پخته شده یا کوفته ریزه سرخ شده نوش جان کنید.

برای تنوع داخل ماستی که بر سر سفره می آورید، مشتی کشمش و گردو بریزید و روی آن را با پودر گل سرخ تزیین کنید.

همراه با این غذا، دوغ محلی بنوشید که در آن چند تکه یخ انداخته اید. این دو با هم ترکیب لذیذی می سازند.

برای تکمیل این لذت تصنیف زیبایی از محمدرضا شجریان را گوش دهید تا  هنگام صرف این خوراک خوشمزه روح و روان و ذهنتان آرام گیرد.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “والک پلو را چگونه بپزیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *