خودرو کانسپت یا مفهومی چیست؟

خودرو کانسپت یا مفهومی چیست؟ / ویکی ووک

واژه ی کانسپت (Concept) در لغت بمعنی مفهوم، فکر و تصور کلی است. کانسپت برای هر طرح، یک ایده است که باید با تبادل فکر و اندیشه پرورش یابد، تا یک خروجی مناسب و ایده آل پیاده سازی شود. در بازار خودرو هم، خودرو کانسپت یا مفهومی چند سالی می شود که بسیار داغ تر از همیشه دنبال می شود. تمامی شرکت های خودروساز جهان سعی در عرضه ی کانسپتی ویژه برای نشان دادن توانایی های خود دارند. در بخش های قبلی کانسپت های نیسان IMx و لامبورگینی Terzo millennio را مورد بررسی قرار داده ایم و در این بخش تعریفی از خودرو کانسپت خواهیم داشت.

به چه خودرویی، خودروی کانسپت یا مفهومی گفته می شود؟

به خودروهایی مفهومی اطلاق میشود که شرکت خودروساز برای نشان دادن توانایی و قدرت خود اقدام میکند به ساخت یک اتومبیل با تکنولوژی آینده، طراحی مدرن، زیبا و بینظیر. خودرو کانسپت یا مفهومی که باطرح های زیبا و گاها عجیب معرفی می شوند دارای مشخصاتی میباشند:

  • شکل ظاهری آیرودینامیک و کاملا یکپارچه
  • نوآوری در سیستم پیشرانه و موتوری مانند هیبریدی یا هیدورژنی و برقی
  • نوآوری در طراحی داخل کابین
  • استفاده از سیستم های خودران و موتورهای الکتریکی
  • معرفی تکنولوژی آینده مانند محیط زیست و ….

 که اینها حاصل فکر و ایده ایی است که مهندسین و متخصصین مکانیک، طراحی و … سالهای متمادی آن را بررسی کردند تا خودرویی پیشرفته و شگفت آور را در صنعت اتومبیل به نمایش دربیاورند.

 

خودرو کانسپت یا مفهومی چیست؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

گوجه سبز و خواص آن / ویکی ووکگوجه سبز و خواص آن

درختان گوجه سبز در نواحی معتدل بهترین رشد را دارند و در آب و هوای ملایم به رنگ‌های ارغوانی، قرمز، نارنجی، زرد و سبز روشن درمی‌­آیند، گوجه سبز سرشار از ویتامین ث است، بنابراین نقش آنتی اکسیدانی دارد، دارای فیبر است در نتیجه باعث بهبود …

 


تاریخچه خودرو کانسپت چیست؟

اولین خودرو کانسپت به سال 1940 میلادی برمیگردد، جایی که شرکت خودروسازی بیوک اتومبیل Y-job را به نمایش درآورد. خودرویی با داشتن سقفی بازشونده، نورهای مخفی داخل کابین، شیشه های برقی و….  در زمان خودش الهام بخش خیلی از اتومبیل های دیگر شد. در ادامه و در دهه 60 میلادی هم جنرال موتورز از خودروی مفهومی به معنای واقعی کلمه و با امکانات ویژه با نام Firebird IV روانه بازار کرد که تا همچنان امروزه ایده ها و نوآوری ها این صنعت بزرگ ادامه دار باشد و بازار خودرو کانسپت داغ تر از همیشه دنبال شود.

 

هدف از تولید خودرو کانسپت چیست؟

هدف گذاری هر شرکت خودروساز متفاوت است، اما اصلی ترین هدف کمپانی ها همانطور که در اول اشاره شد، اثبات قدرتمندی و توانایی آنهاست، ولی درکنار این بدنبال تولید یک خودروی با کیفیت و مرتفع کردن نیازهای علاقه مندان به این صنعت هم هستند. بعضی از این شرکت ها برای نیاز سنجی و بررسی دیگاه عموم مردم و همچنین کارشناسان، طرحی را درمعرض نمایش میگذارند و در ادامه عیوب و نواقص آن را برطرف میکنند و یا ایده ایی برای خودرو کانسپت بعدی خود بوجود می آورند و بعضی دیگر نمونه ایی را رونمایی میکنند تا خریدارن را مجاب کنند، برای خرید سراغ مدل رقیب نروند و تا عرضه ی محصول خود صبر کنند.

 

خودرو کانسپت یا مفهومی چیست؟ / ویکی ووک

 

برخی از کانسپت ها هم هرگز تولید نمی شود و بیشتر برای گرفتن نظرات یا برپا کردن تکاپویی در عرصه ی خودرو است. در هرصورت امیدواریم که مسئولین رده بالای کشوری دست از تولید خودروهای تکراری بردارند و با اضافه کردن شرکت های خودروساز جدید و البته صاحب ایده، شاهد تحولی شگرف در این صنعت پرطرفدار باشیم.


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : پژوهشگر حوزه خودرو

 


 

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *