نگارگری ایرانی چیست و از آن چه می دانید؟

نگارگری ایرانی چیست و از آن چه می دانید؟ / ویکی ووک

نگارگری خلق تصاویر بر آمده از ذهن بر روی اشیا است و نگارگر ایرانی در اینجا صرفا تصویرگر طبیعت نیست بلکه آنچه را که تخیل می کند به تصویر می‌کشد و در این راه با الهام از تعالیم اسلامی به خلق اثر هنری ایرانی اسلامی می‌پردازد. نگارگری ایرانی در حقیقت ریشه در فرهنگ و هنر ایران زمین دارد و روش‌ها و سبک‌های گوناگون نقاشی ایرانی را شامل می‌شود.

 

نگارگری ایرانی چیست و از آن چه می دانید؟ / ویکی ووک

پیشیه نگارگری ایرانی

اگر بخواهیم به اولین اثر ایرانی اشاره کنیم که بتوان به آن نقاشی اطلاق کرد، میتوان به دیوار نگاره های غار دوشه لرستان با حدود 10 هزار سال قدمت اشاره کرد.

با روی کار آمدن سلسله سامانیان  و غزنویان زمینه برای رشد و احیای هنر و فرهنگ ایرانی فراهم شد.

در این دوره عمده نقاشی ها، به مصور سازی کتب محدود میشود.

 

مکاتب نگارگری ایرانی

 نام‌گذاری مکاتب نگارگری ایرانی بر اساس مرکزیت حکومت  انجام شده است، تمرکز قدرت و ثروت موجب شده هنرمندان به زور و یا میل و اشتیاق به مراکز حکومتی کشیده شوند. بر این اساس تقسیم بندی زیر توسط پژوهشگران ارائه شده است.

  • مکتب بغداد – نگاره‌های این مکتب ساده و زیبا هستند. پس زمینه ها بدون رنگ و یا به طور مختصر رنگ آمیزی شده اند. جامه ها به خوبی پرداخت شده اند و از نقوش اناری و بال‌های فرشته گون استفاده شده است.
  • مکتب سلجوقی – هاله ای دور سر پیکره‌ها وجود دارد که به دلیل جدا کردن پیکره از پس زمینه استفاده شده است. همچنین سرها بزرگ‌تر از بدن تصویر شده اند و بازوبندی بر بازوها کشیده شده است.
  • مکتب تبریز – نگاره‌های این مکتب متاثر از نقاشی های چینی است. علاوه بر این که از مولفه‌های هنری بیزانس نیز سود برده است.
  • مکتب شیراز – قرینه‌سازی و همچنین تضاد رنگی عناصر نگاره و پس زمینه از خصوصیات این مکتب است.
  • مکتب جلایری – از خصوصیات این مکتب تصویرگری دنیای شاعرانه و  خیالی است. همچنین استفاده از طیف گسترده رنگ و نمایش کامل معماری در نگاره‌های این دوره به چشم می خورد.
  • مکتب هرات – از ویژگی های این مکتب ترکیب بندی متقارن و عموماً دایره‌وار است. بهره گرفتن از رنگ‌های غنی و شفاف و  تزیینات فراوان از دیگر خصوصیات مکتب هرات است .
  • مکتب اصفهان – از مشخصه‌های نقاشی این دوره  لباس و پوشش سر اشخاص است. به عنوان نمونه می توان به نقاشی های استاد محمدی از استادان طراحی با قلم در این دوره یاد کرد که اشخاص بلندقامت را با صورتی گرد و کوچک ترسیم کرده است.
  • مکتب قاجار – در این شیوه بیشتر از تلفیق ویژگی‌های هنر نقاشی سنتی ایرانی با شیوه‌های نقاشی اروپایی استفاده شده است.

 

مشخص‌ترین سابقهٔ نگارگری ایرانی کتب

منابع : ویکی پدیا


شاید دوست داشته باشید

آکندروپلازی چیست؟ / ویکی ووکآکندروپلازی چیست؟

علت آکندروپلازی، نوعی اختلال اتوزومی غالب ناشی از جهش های اختصاصی در FGFR3 می باشد؛ دو جهش، یعنی G1138A حدود ۹۸ درصد و G1138C 1 تا ۲ درصد مسئول بیش از ۹۹ درصد …

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *