کریکت چگونه ورزشی است؟

کریکت چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

در این بخش به یکی از مهیج ترین ورزش های تیمی در زمین چمن به غیر از فوتبال، یعنی ورزش کریکت می پردازیم. کریکت یکی از پرطرفدارترین ورزش های تیمی در آسیای جنوب و جنوب شرقی می باشد که با چوب و توپ در یک زمین چمن بیضی شکل بین دو تیم یازده نفری انجام می شود. در بخش های قبلی ورزش های بیس بال، تنیس، بدمینتون و سافت بال را مورد بررسی قرار داده ایم که می توانید بیشتر با این ورزش ها آشنا شوید، اما در ادامه این بخش به تاریخچه و قوانین ورزش کریکت می پردازیم.

تاریخچه ی ورزش کریکت

تاریخ دقیقی از شکل گیری ورزش کریکت وجود ندارد و به عقیده بعضی از مفسران ورزشی کریکت در ابتدا بازی متداولی بین کودکان بوده که با توپی پشمی، یک چوب دستی و یک ابزار کشاورزی به این بازی می پرداختند و تا اوایل قرن هفدهم مستندات مبنی بر دخالت بزرگسالان در این بازی یافت نشده است. اما برخی دیگر نوشته اند که مبدا این بازی از جایی شکل می گیرد که چوپان ها در دوران فراقت سنگ های اطراف خود را با چوب دستی به اطراف می زدند و ضمن سرگرمی از منطقه گوسفندان خود نیز مراقبت می کردند.

 

کریکت چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

در هرصورت چیزی که درباره ی مبدا این ورزش یافت می شود این است که بریتانیای کبیر آغاز کننده ی کریکت بوده و توسط این کشور در سال 1744 قوانینی وضع شده است تا جوامع بین المللی تحت یک بازی یکپارچه به رقابت بپردازند. اما قبل از آن بازی کریکت بین دوتیم کنت و سری در انگلیس به سال 1709 بر میگردد که از همان سال تا کنون رقابت جذاب و سختی را با یکدیگر دارند. در آسیا ورزش کریکت محبوبیت خاصی در بین هندوستانی ها و پاکستانی ها دارد و نخستین بازی کریکت در آسیا را درریا نوردان هندوستانی در سال 1721 بازی کردند و از آن زمان تا کنون ورزش پرطرفدار و محبوبی بین هندوها  مطرح است.


شاید دوست داشته باشید

آبرون کبیرآبرون کبیر و خواص آن

آبرون کبیر ، گیاهی است علفی یا نیمه علفی و چند ساله که ارتفاع ساقه گل دهنده ی آن بیست تا سی سانت است و دارای خواص…


درباره ی ورزش کریکت

در این بازی دو تیم یازده بازیکن را در زمین بیضی شکل که میان آن یک مستطیل خاکی به طول 20.12 متر که به پیچ (Pitch) معروف است به رقابت می پردازند. دو تیم در این زمین باید سه چوب را که معروف به ویکت هستند و بصورت عمودی در آخر منطقه پیچ قرار گرفته اند را هدف قرار دهند (این بازیکن به بولر معروف است ) و بازیکنی در جلوی ویکت به نام بتسمن قرار می گیرد تا توپ پرتابی بولر را بزند.

از یازده بازیکن تیم بولر هر یازده نفر درون زمین مستقر می شوند ولی از یازده بازیکن تیم بتینگ برای شروع فقط دو بازیکن (بتسمن مهاجم و بتسمن غیرمهاجم که در طرفین پیچ  قرار می گیرند) در زمین بازی حضور خواهند داشت. یکی از مهمترین وظایف در تیم بولر، نگهبان ویکت است که باید از دریافت توپ توسط بتسمن جلوگیری کند و ضربات ناموفق توپ ها را توسط بولر دریافت کند. هدف اصلی در بازی کریکت تعداد ران های بیشتر است که تیم بتینگ درصدد تعداد رانهای بیشتر خواهد بود و تیم بولر باید مانع از این کار شود و بیتینگ ها را اوت کنند.

 

کریکت چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

اوت کردن بتسمن در ورزش کریکت به چندین روش زیر انجام می شود:

  • اگر بولر موفق به شکستن ویکت با توپ شود.
  • اگر بتسمن با بدن خود تصادفا باعث شکستن ویکت شود.
  • اگر بتمن با بدن خود مانع از برخورد توپ به ویکت شود.
  • اگر بتسمن دوبار به توپ ضربه بزند.
  • اگر بازیکن تیم بولر قبل از اینکه بتسمن به توپ ضربه بزند، توپ را بگیرد.
  • اگر بتسمن غیرمهاجم از منطقه کریز پاپینگ خارج شود.
  • اگر بتسمن خود از منطقه ی کریز پاپینگ بیرون باشد.

توپی را که بولر پرتاب می کند، بتسمن باید آن توپ را به خارج از محدوده بزنده تا امتیاز بگیرد، اما بازیکنان تیم بولر توسط بازیکنانی به نام گراند فیگلدینگ توپ را به سرعت جمع آوری می کنند تا به ویکت بزنند تا ضمن جلوگیری از امتیازگیری حریف، بتسمن را نیز از بازی حذف کنند.

قوانین ورزش کریکت

 

کریکت چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

  • هر تیم یک یا دو اینینگ (Inning) در هر بازی انجام می دهد.
  • هر اینینگ از تعداد معینی آور (Over) تشکیل شده است که این آورها از تعداد معینی (6 بول) بول یا پرتاب تشکیل می شوند.
  • هربار که بولر یک توپ را به سمت بتسمن روانه می کند یک بول شکل می گیرد.
  • هر اینینگ زمانی به پایان می رسد که تیم بولر بتواند 10 اوت را انجام دهد.
  • هرگاه بتسمن اوت شود باید به خارج از زمین برود.

منابع: Bazi365


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *