معرفی زبان های برنامه نویسی و کاربرد آنها

معرفی زبان های برنامه نویسی و کاربرد آنها - ویکی ووک

با توجه به گسترش استفاده از موبایل و کامپیوتر بین مردم، برنامه نویسی که یکی از شغل های مرتبط با این حوزه هستش، این روزها خیلی طرفدار داره و زبان های برنامه نویسی داغ تر و پر رونق تر از قبل دارن رشد پیدا میکنن و روز به روز جدید میشن.

اما این سوال همیشه برای افرادی که قصد ورود به دنیای برنامه نویسی رو دارن وجود داره که کدوم یکی از زبان های برنامه نویسی خوبه و برم کدوم رو یاد بگیرم؟

من میخوام از امروز به بعد، هر روز در سایت ویکی ووک به یکی از این زبان های برنامه نویسی اشاره کنم و یکی از اون ها رو به شما معرفی کنم تا بیشتر با این ها آشنا بشین و بدونید که تو زمینه برنامه نویسی چه خبره و چی میگذره؟

اگه این موضوع براتون جالبه میتونید این سلسله پست ها رو که به امید خدای مهربون هر روز در سایت ویکی ووک منتشر میشن رو دنبال کنید و اگه برا هرکدوم از اون ها سوال داشتید بپرسید تا جوابش رو بهتون بگم!

زبان های برنامه نویسی - ویکی ووک

دسته بندی زبان های برنامه نویسی

اول از هر چیز باید این موضوع رو بگم که عبارت زبان برنامه نویسی در زمان الان، یه مقدار از معنای اصلی خودش دور شده! مثلا از یه نفری میپرسی که به چه زبانی مینویسی و کار میکنی؟ در جواب میگه: لاراول

در صورتی که در اصل این موضوع اشتباهه!

چون لاراول یک فریم ورک برای زبان برنامه نویسی PHP هستش و خودش یه زبان برنامه نویسی نیست.

اما با این وجود من هم تو این سری پست ها نمیخوام خیلی دقیق و موشکافانه به عبارت ها نگاه کنم، چون قصدم از انتشار این پست ها، بیان تفاوت بین اصطلاح های این حوزه نیست، فقط میخوام شما رو با عنوان ها و نام هایی آشنا کنم که خیلی وقت ها میتونه به کارمون بیاد.

 

در دسته بندی زبان ها، نکته ای که قبلا خیلی پر رنگ بود، تفکیک اون ها بر اساس پلتفرم بود. (پلتفرم یعنی وسیله یا دستگاه یا ساختاری که برنامه ی نوشته شده روی اون اجرا میشه، مثلا پلتفرم موبایل اندروید، یعنی دستگاه های موبایل که سیستم عامل اون ها اندروید هستش)

اما امروزه با گسترش زبان های Cross Platform (یعنی یه برنامه یک بار نوشته میشه اما روی هر پلتفرمی قابل اجراست) این موضوع مقداری دستخوش تغییر شده!

نمادهای زبان های برنامه نویسی - ویکی ووک

اما به صورت کلی میشه گفت که زبان های برنامه نویسی رو میشه بر اساس پلتفرم ها اینطور تفکیک کرد:

  1. وب سایت
    1. Backend
    2. Frontend
  2. موبایل
    1. Android
    2. IOS
    3. Windows Phone
  3. دسکتاپ
    1. Linux
    2. Mac
    3. Windows
  4. گجت های هوشمند
  5. قطعات سخت افزاری
  6. کنسول های بازی
  7. شبیه ساز ها و تحلیلگرها
  8. علوم داده ها
  9. آکادمیک و علمی
  10. نرم افزارهای تخصصی

معمولا در بخش تجاری عام، سه دسته اول از زبان های برنامه نویسی کاربرد دارن و براشون فراوانی شغل و درخواست کار وجود داره، اما به این معنی نیست که دسته های دیگه بد هستن و کاربرد و خواهان ندارن!

خیلی وقت ها این که شما کاری رو بلدین که از دست کمتر کسی برمیاد، خودش یه ویژگیه برای اینکه فرصت های شغلی و کاری خوبی براتون ایجاد بشه.


فروشگاه آنلاین ویزی - انواع است های گرافیکی و طراحی سایت


مثال های کاربردی زبان های برنامه نویسی

مثلا اگه شما دنبال برنامه نویسی در حوزه وب هستید، در بخش backend که مربوط به عملیات سمت سرور میشه میتونید برید سراغ PHP و یا Ruby.

یا برای بخش frontend برید سراغ javascript و مشتقاتش! (فریم ورک هاش)

یا اگه دوست دارین برنامه نویسی اپلیکیشن های موبایل رو انجام بدین میتونید برید سراغ flutter و یا swift.

اگه میخواین برین سراغ بازی سازی، برین سراغ unity یا unreal

و یا اگه میخواین برین سمت داده ها، برین سراغ R, SQL, NoSQL, Oracle

یا سراغ python برید برای تحلیلگرها و کارهای علمی و خاص

خب!

فکر میکنم تا همین جا برای شروع فعلا کافی باشه!

برای پست بعدی شما رو آشنا میکنم با زبان های برنامه نویسی حوزه هایی که در بالا گفتم و سعی میکنم یه لیست پر و پیمون از زبان ها، نرم افزارها، پلتفرم ها و خلاصه کلی اسم و عنوان جذاب براتون آماده کنم.

برنامه نویسی - ویکی ووک

حرف آخر و اول

هدف من از نوشتن این مطالب اینه که بتونم تجربه حدود 13 ساله خودم در حوزه برنامه نویسی و اجرای پروژه های مختلف در حوزه های متفاوت رو در اختیار شما بزارم و کمک کنم تا شاید اشتباهاتی که خودم و یا افرادی که دیدم تو این سالها کردن رو شما مرتکب نشین.

پس ازتون میخوام وقتی پست ها رو خوندین، نظراتتون رو کامنت کنین، اگه سوالی براتون ایجاد میشه بپرسین و اگه موضوعی ذهنتون رو مشغول کرده بگید تا زودتر بهش بپردازیم.

برای همه برنامه نویس ها و کسانی که تازه میخوان وارد این حوزه بشن، آرزوی موفقیت و پیشرفت دارم.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *