چگونه لکنت زبان در کودکان را درمان کنیم؟

چگونه لکنت زبان در کودکان را درمان کنیم؟ / ویکی ووک

براساس برخی از بررسی ها مشخص شده است یک درصد افراد در جوامع مختلف دچار ناروانی گفتار هستند که این آمار در کودکان بیشتر است و به رقم 5 تا 7 درصد نیز می‌رسد. در این مطلب میخواهیم بیشتر با بیماری لکنت زبان آشنا شویم و راه های درمان لکنت زبان در کودکان را بررسی کنیم.

لکنت زبان در کودکان چیست؟

 

چگونه لکنت زبان در کودکان را درمان کنیم؟ / ویکی ووک

 

به اختلال در روانی گفتار و الگوی زمانی طبیعی آن که سخن گفتن را دشوار می‌سازد لُکنَتِ زبان گفته می‌شود. لکنت زبان عمدتاً و بطور کلی جز در موارد استثنایی در دوران خردسالی آغاز شده و یک پدیده خاص دوران کودکی است. معمولاً از سنین ۲ تا ۴ سالگی شروع می‌شود.


شاید دوست داشته باشید

چگونه دمنوش عناب درست کنیم؟ / ویکی ووکچگونه دمنوش عناب درست کنیم؟

عناب را شسته و خیس کنید سپس هسته آن را بیرون آورده و میوه خرد شده را داخل یک قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه سانتی گراد به آن اضافه کنید و اجازه دهید که به مدت

 

 


دلیل لکنت زبان در کودکان چیست؟

لکنت یا نا روانی گفتار در کودکان 3 تا 5 سال می‌تواند طبیعی باشد. با این حال ترساندن کودک، تب و تشنج وعواملی از این دست می‌تواند سبب ماندگاری این مشکل شود. ناروانی گفتار باعث می شود کودک با دیگران ارتباط برقرار نکند؛ بنابراین پیشگیری های اولیه، ثانویه و درمان این مسئله حائز اهمیت است. برخی از کودکان قبل از دوران مدرسه گرفتار اختلالات گفتاری هستند یا به اصطلاح نوک زبان حرف می‌زنند یا برخی کلمه ها را به درستی ادا نمی‌کنند و درصورتی که این مشکل درآن ها برطرف نشود، در دوران مدرسه در دیکته نویسی و رونویسی دچار مشکل خواهند شد که می توان با آموزش و گفتاردرمانی به آن ها مانع افت تحصیلی شان شد.

 

چگونه لکنت زبان در کودکان را درمان کنیم؟ / ویکی ووک

 

کودکان نارس به دلیل اختلالات تغذیه‌ای ممکن است دچاراختلال در عملکرد اندام های گویایی همچون زبان، دهان و حلق شوند واین مسئله برای آن ها مشکلات گفتاری ایجاد کند که می‌توان با گفتار درمانی مشکل را رفع کرد. ممکن است بزرگ سالان نیز مبتلا به اختلالات صوت ناشی ازگرفتگی صدا یا خشن بودن صدا باشند به طوری که زنان صدای کلفت و مردانه و مردان صدای زنانه داشته باشند که با گفتاردرمانی می‌توان به آن ها آموزش‌های لازم را داد تا حنجره‌شان آسیب نبیند.

لکنت زبان در کودکان چگونه درمان می شود؟

راهکارهای درمانی مبتنی بر آموزش است و بر این اساس است که فرد بتواند خوب بشنود واندام‌های گویایی یا گفتاری اش خوب عمل کند؛ همچنین گفتار درمانی کمک می‌کند که فرد مهارت‌های دریافتی بهتری داشته باشد. کودکان دچار شکاف کام، کسانی که مراحل رشد کندتری دارند یا دچار آسیب های عصبی و مسائل رفتاری هستند، ممکن است دچار مشکلات گفتاری شوند که اقدامات پزشکی و دارویی توسط متخصصان برای آن ها صورت می‌گیرد و در کنار این مسئله اختلالات گفتاری فرد هم با آموزش گفتار درمان کاهش می یابد و درمان می‌شود. گفتار جنبه‌های مختلف بیوشیمیایی عصب شناختی، ساختمانی، حسی و حرکتی فیزیولوژیکی و یادگیری دارد و این پایه‌هایی است تا بر اساس آن گفتار را یاد بگیریم.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “چگونه لکنت زبان در کودکان را درمان کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *