سردرد نخاعی چیست؟

سردرد نخاعی چیست؟ / ویکی ووک

سردرد نخاعی نوعی سردرد است که بعلت کشیدن مایع مغزی نخاعی و عوامل دیگر به وجود می آید، در این مطلب میخواهیم بیشتر با این عارضه آشنا شویم. همچنین ما در مطالب قبل برخی دیگر از بیماری ها همچون آمبولی و پنومونی را بررسی کرده بودیم که در صورت علاقه می توانید آن ها را نیز مطالعه کنید.

عارضه سردرد نخاعی چیست؟

سردرد نخاعی، سردردی است که در پی اعمال روش هایی تهاجمی مانند کشیدن مایع مغزی نخاعی (پونکسیون کمری) یا بلوک اپیدورال (مانند بی حسی نخاعی در طول زایمان) به وجود می آید. در این روش، یک سوزن به فضای پر از مایع اطراف نخاع وارد و مقداری مایع برای آزمایش برداشته می شود یا مایع بی حسی به آن ناحیه تزریق می شود. در این شرایط مایع از محل خود نشت می کند و در فشار اطراف مغز و نخاع تغییر ایجاد می شود. اگر مایع بیش از حد از نخاع خارج شود، یا سوراخ های ایجاد شده متعدد و بزرگ باشد، سردرد نخاعی ایجاد می شود.

سردرد نخاعی چیست؟ / ویکی ووک


شاید دوست داشته باشید

لازانیا گوشت و قارچ لازانیا گوشت و قارچ را چگونه درست کنیم؟

از لازانیا گوشت و قارچ معمولا به عنوان شام یا پیش غذا استفاده می کنند. این نوع از لازانیا بسیار معروف است و خیلی راحت آماده می شود.


علائم سردرد نخاعی چیست؟

درد خسته کننده و ضرباندار که میزان شدت آن متفاوت است. دردی که به طور معمول با بلند شدن و نشستن بدتر می شود ولی زمانی که فرد دراز می کشد بهبود می یابد.

سردرد نخاعی اغلب با علایم زیر همراه است:

  • سرگیجه
  • شنیدن صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
  • حساسیت به نور (ترس از نور)
  • حالت تهوع
  • سفتی گردن

هر زمان که سردردتان بعد از انجام پونکسیون کمری یا بی حسی موضعی از نخاع بدتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

چه عواملی باعث سردرد نخاعی می شود؟

قرار گرفتن تحت عمل هایی مانند پونکسیون کمری یا بی حسی موضعی با استفاده از سوزن های بزرگ یا ایجاد سوراخ های متعدد در غشا و فرآیندهای غشایی که طناب نخاعی را احاطه کرده اند.

  • داشتن جثه کوچک
  • داشتن سن بین 18 تا 30 سال
  • در خور ذکر است سردرد نخاعی در زنان شایع تر است.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *