بیماری آکرومگالی چیست؟

بیماری آکرومگالی چیست؟ / ویکی ووک

آکرومگالی بیماری است مربوط به غده هیپوفیز، و زمانی رخ می دهد که وجود یک تومور در غده هیپوفیز سبب تولید بیش از حدهورمون رشد شود. غده هیپوفیز غدهای کوچک اما بسیار مهم است. اینغده در قاعده مغز و پشت پل بینی قرار گرفته‌است. وجود تومور در این غده، عملکرد آنرا تحت تأثیر قرار می دهد. البته همیشه این تومورها نسبت به سرطانهاکم خطرتر هستند و در هیچ جای دیگر رشد نمیکنند. در ادامه بیشتر با این بیماری آشنا می شویم.

آکرومگالی چیست و چگونه بوجود می آید؟

همانطور که اشاره کردیم این بیماری زمانی ایجاد می شود که وجود یک تومور در غده هیپوفیز سبب تولید بیش از حدهورمون رشد شود و بیماری نادری است که سالانه از هر ۱۰۰۰۰۰۰ نفر، فقط ۴ نفربه آن مبتلا می شوند و معمولاً در بزرگسالان ۵۰ – ۳۰ ساله دیده می شود. اما در سنین دیگر هم ممکن است مشاهده شود. اگر آکرومگالی درسنین رشد (و قبل از توقف آن) بروز کند سبب ژیگانیسم یا غول آسایی می شود زیرا افزایش هورمون رشد در بدن سبب رشد غیر معمول استخوان‌های پاها و بازوها می‌شود.

 

بیماری آکرومگالی چیست؟ / ویکی ووک

 

آکرومگالی چه علائمی دارد؟

علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت است اما خب خوشبختانه اکثر این علائم درمان می شوند. برخی نشانه های اولیه این بیماری احساس خستگی و خواب آلودگی است. افزایش سطح هورمون رشدسبب بزرگی دست‌ها و پاها میشود بطوری‌که گاه‌ اندازه انگشتر و یا کفش این بیماران، به دلیل بزرگ شدن قطر انگشتان و اندازه پاهایشان تغییر می کند. علاوه بر آن بیماری بر وضعیت چهره نیز تاثیر گذار است و باعث می شود که برجستگی های غیر معمولی بر چانه و فک بوجود آید و تعرق زیاد در خانم‌ها و یا پوست چرب از جمله مشکلات این بیماران است. و مشکلات دیگری همچون:

  • فشار و درد دست ها
  • سردرد
  • ناتوانی جنسی

امکان دارد به وجود بیاید که با تشخیص به موقع میتوان آنها را درمان کرد.


شاید دوست داشته باشید

روغن نارگیل روغن نارگیل و خواص آن

روغن نارگیل به دلیل تقویت آبرسانی و تأمین آنتی اکسیدان‌های مغذی برای پوست، از مواد…

 


آکرومگالی را چگونه تشخیص دهیم؟

آزمایش خون یکی از راه های تشخیص این بیماری است در این آزمایش میزان قند خون و هورمون رشد شما اندازه گیری می شود که اگر میزان هورمون رشد بیش از حد معمول باشد احتمال آکرومگالی بسیار بالا است. علاوه بر آن انجام یک اسکن (ام آر آی یا سی تی اسکن) اندازه غده هیپوفیز معین می شود که ممکن است.

 

بیماری آکرومگالی چیست؟ / ویکی ووک

 

آکرومگالی چگونه درمان می شود؟

برای درمان این بیماری راه های همچون:

  • جراحی بر روی هیپوفیز
  • استفاده از اشعه ایکس
  • دارودرمانی

وجود دارد در برخی موارد نیز ممکن است از ترکیبی از روش ها استفاده شود. هدف تمام روش های درمانی کاهش هورمون رشد و رساندن آن به حد طبیعی است که سبب از بین رفتن علائم بیماری و بهبود وضعیت عادی میگردد.

به امید فردایی روشن

منابع: مقاله های پزشکی دانشگاه تهران | ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “بیماری آکرومگالی چیست؟

  1. یک سوال:
    آیا امکان داره آکرومگالی ژنتیکی یا ارثی هم باشه؟
    اگر پدر دچار این بیماری بوده باشه آیا ممکنه فرزندان هم دچارش بشند؟

    • این بیماری باتوجه به اطلاعاتی که ما کسب کرده ایم ژنیتیکی نیست و افراد از والدین خود به ارث نمیبرند و به شکل کاملا تصادفی دچار این مشکل خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *