چگونه با سندرم روده تحریک پذیر مقابله کنیم؟

چگونه با سندرم روده تحریک پذیر مقابله کنیم؟ / ویکی ووک

سندروم روده تحریک پذیر ، بیماری است که تاکنون درمان قطعی برای آن شناخته نشده است اما با دارو و کنترل بیماری می‌توان از دردهای شدید و عوارض جانبی سندرم روده تحریک پذیر پیشگیری کرد. این بیماری نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ای مشخص می‌شود. اسهال یا یبوست می‌تواند علامت غالب باشد که گاه به صورت متناوب ظاهر می شود.

راه های مقابله با سندرم روده تحریک پذیر

 

چگونه با سندرم روده تحریک پذیر مقابله کنیم؟ / ویکی ووک

 

نوشیدن آب

بهترین نوشیدنی روی کره خاکی «آب» است. برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر مناسب‌ترین و ایده آل‌ترین نوشیدنی آب است. نوشیدنی‌هایی نظیر آبمیوه، نوشیدنی‌های گیاهی،چای و قهوه زیاد برای این دسته از بیماران توصیه نمی‌شود چرا که دارای شکر و کافئین است و علائم IBS را نیز افزایش می‌دهد. نوشیدنی‌های گازدار جز ضرر هیچ منفعتی برای افراد ندارند. نفخ دردناک یکی از مضرات مصرف این دسته از نوشیدنی هاست. به همین دلیل مصرف نوشیدنی‌های گازدار برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر اکیدا ممنوع است.

برنامه ریزی برای وعده های غذایی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت سندروم روده تحریک پذیر، برنامه ریزی در زمینه وعده‌های غذایی است. بیماران نباید وعده‌های غذایی‌شان را به هیچ عنوان کم کنند و یا برای مدت طولانی گرسنه بمانند.


شاید دوست داشته باشید

هاکی داخل سالن چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووکهاکی داخل سالن چگونه ورزشی است؟

یکی دیگر از ورزش های تیمی و قدیمی ای که با چوب و توپ انجام می گیرد، یعنی هاکی داخل سالن می پردازیم. هاکی انواع مختلف دارد و معروف ترین این ورزش هاکی…

 


 

رژیم مخصوص

مصرف این کربوهیدرات‌ها در برخی افراد به نفخ و ناراحتی‌های گوارشی منجر می‌شود. به همین دلیل بیشتر پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند یک رژیم غذایی با FODMAP کم (کربوهیدرات کم) اتخاذ کنند. بدین معنا که از مصرف:

  • میوه
  • سبزی
  • محصولات گندمی
  • شیر
  • لوبیا

در مقادیر زیاد استفاده نکنند. توصیه می‌شود افراد مبتلا برای داشتن یک رژیم کم کربوهیدرات از یک متخصص تغذیه کمک بگیرند.

استرس را مدیریت کنید

شاید باعث تعجبتان شود، اما استرس یکی از عوامل اصلی بروز سندروم روده تحریک پذیر است. استرس همراه با اضطراب اثر مستقیمی بر فرایند گوارشی دارد و برای افراد مبتلا به مشکلات روده بسیار مضر است. استرستان را با:

  • دویدن
  • کتاب خواندن
  • یوگا
  • بازی‌های رایانه ای

مدیریت کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: گزارش جام جم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *