آیا میتوانیم بیماری ها را از طریق چشم تشخیص دهیم؟

چشم

چشم هر فردی، وضعیت جسمی او را منعکس می کند. یک متخصص چشم پزشک علاوه بر بیماری های چشمی در مواردی می تواند بیماری هایی چون

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • دیابت
  • ام اس

را تشخیص دهد. گاه تشخیص برخی بیماری ها هنگام معاینه چشم، باعث تعجب مراجعه کننده می شود.

اما چگونه پزشک متوجه این بیماری ها میشود؟

چشم پزشک برای معاینه شبکیه عصب چشمها و رگ های خون در پشت مجبور است مردمک چشم را گشاد کند. گلوکوما که در آن عصب چشمها بر اثر فشار آسیب پیدا می کند، از این طریق قابل تشخیص است. در این مطلب به بیان بیماری های دیگری که از طریق معاینه چشم تشخیص داده می شود، می پردازیم.

چگونه فشار خون بالا از طریق چشم مشخص میشود؟

چشم

رگ های خونی باریک یا گشاد و خون ریزی ممکن است از علایم فشار خون بالا باشد. هم سیاهرگ و هم سرخرگ پشت چشم وجود دارد. در صورت طبیعی بودن میزان فشار خون ، سیاهرگ ها و سرخرگ ها بدون هیچ مشکلی این فضا را پر می کند اما در افراد مبتلا به فشار بالا سرخرگ ها روی سیاهرگ ها فشار وارد می کند در نتیجه، بخشی از گردش خون قطع می شود.

چگونه کلسترول بالا از طریق چشم مشخص میشود؟

چشم

کلسترول بالا که به بیماری قلبی و دیابت منجر می شود، در معاینه چشمی تشخیص داده می شود. کلسترول که در عروق تراکم پیدا می کند، می تواند جدا شود و در رگ های چشمی گیر کند. این پلاک «هولن هورست» نام دارد. تکه های بزرگ که جدا می شود می تواند خطرناک باشد و در صورت راه یافتن به چشمها و انسداد رگ اصلی، می تواند باعث سکته مغزی و نابینایی فرد شود. همچنین به مرور زمان ممکن است کلسترول در چشمها تراکم پیدا کند و تباهی لکه زرد به وجود بیاورد.

چگونه دیابت را از طریق چشم تشخیص می دهند؟

چشم

به گفته یک متخصص چشم، بسیاری از مراجعه کنندگان به منظور کنترل شماره چشم مراجعه می کنند در حالی که به دلیل ابتلا به قند خون بالا دچار ورم در عدسی چشمها شده اند که این امر مشکلات بینایی ایجاد می کند. مبتلایان به قند خون، رگ های آسیب دیده ای در شبکیه دارند و این امر می تواند باعث راه پیدا کردن خون و پلاسما به چشمها شود که در بینایی تغییراتی ایجاد می کند. این تغییر در دید به مرور زمان رخ می دهد. اگر قند خون به مدت ۱۰ روز بالاتر از ۱۰۰ باشد، آسیب دیدگی چشم آشکار می شود. (میزان طبیعی قند خون ناشتا بین ۷۰تا۱۳۰ است.)

آیا ام اس از طریق چشم قابل تشخیص می باشد؟

بله، التهاب عصب چشمها ممکن است از علایم ام اس باشد.

در این بیماری ، سیستم ایمنی به لایه محافظ روی عصب حمله ور می شود. در یک سوم موارد ام اس، التهاب عصب چشمها یکی از علایم اولیه است و می تواند تاری دید ایجاد کند. انجمن ملی ام اس آمریکا تخمین می زند که ۶۶درصد مبتلایان حداقل با یک حمله التهاب چشم مواجه خواهند شد. موارد تاری دید اغلب موقتی است.

 به امید فردایی روشن.

منابع: Prevention / روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *