شوکران کبیر و خواص آن

شوکران کبیر و خواص آن / ویکی ووک

شوکران کبیر یکی از گیاهان دارویی است که دارای خواص بسیاری است این گیاه دارویی در درمان آسم بسیار موثر است که در این مطلب میخواهیم بیشتر با این گیاه دارویی آشنا شویم.

درباره‌ی شوکران کبیر

گیاهی است از خانواده Umbelliferae، علفی و دو ساله که بلندی آن به یک متر می رسد و گاهی از یک متر هم تجاوز می کند. ساقه آن استوانه ای توخالی و قوی با شاخه های منشعب می باشد که در قسمت فوقانی ساقه و اغلب در قسمت هایی از ساقه به خصوص زیر چتر گلها لکه های ارغوانی بنفش دیده می شود. برگهای آن متناوب و در بعضی قسمتهای ساقه متقابل، به رنگ سبز تیره، با بریدگی زیاد، کمی شبیه برگ جعفری ولی با رنگ سبز تیره تر از آن و با یک بوی قوی سم می باشد که اگر آن را لای انگشتان بمالند بوی آن خیلی بیشتر می شود.

 

شوکران کبیر و خواص آن / ویکی ووک

 

گلهای آن سفید به صورت گروهی مانند چتر در رأس ساقه  گل دهنده ظاهر می شوند. میوه  آن گرد، خیلی کوچک و دارای تعدادی برجستگی با سطح خارجی ناصاف است. تمام اعضا این گیاه سمی است. این گیاه در اراضی سنگلاخ و متروکه و مرطوب می رویدوگل های آن در ماه تیر و مرداد سال دوم ظاهر می شود. این گیاه در اروپا، آسیا و در ایران در مناطق شمال و جنوب و در سایر مناطق مانند فارس و خراسان میروید، در شمال ایران در دامنه های سنگی پوشیده از درختان سرو کوهی تا ارتفاعات ۲۰۰۰ متر و بالاتر دیده شده است.


شاید دوست داشته باشید

زلزلههنگام زلزله چه کار کنیم؟

زمین‌لرزه یا زلزله لرزش و جنبش زمین است که به علّت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای پوستهٔ زمین در مدتی …

 

 


خواص شوکران کبیر

اگر ۲ گرم از عصاره  آبی آن را به طور معمول یا به صورت قرص درآورید و مصرف کنید و یا ده تا سی قطره از عصاره  الکلی آن را داخل یک پوسیون کنید و بخورید:

  • مسکن درد و آرام بخش است
  • ضداسپاسم
  • برای هاری و کزاز مفید میباشد
  • به عنوان تریاق یا ضدسم در مسمومیت های ناشی از استریکنین به کار میرود
  • در اقسام تومورهای خنازیری نتایج خوبی می دهد
  • برای کنترل آسم، سیاه سرفه تسکین سرفه های شدید و بیشتر اختلالات عصبی سودمند است
  • برای رفع سل ریه نافع می باشد
  • در استعمال خارجی برای معالجه  ناراحتیهای جلدی گرفتگیهای غدد و درمان اقسام سرطان مصرف می شود.

 

شوکران کبیر و خواص آن / ویکی ووک

 

عوارض جانبی شوکران کبیر

گیاه شوکران کبیر خیلی مخدو مسکر است و اگر بیش از حد مجاز مصرف شود، باعث تهوع، سردرد و فلج میکند، بعد عضلات تنفسی سینه و در آخر عضلات دیافراگم فلجمی شود و حالت اختناق عارض شده و موجب مرگ میگردد؛ لذا حتماً باید با نظر پزشک و تجویز او مصرف شود.

به امید فردایی روشن 🙂

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *