گیاک و خواص آن

گیاک و خواص آن / ویکی ووک

گیاک یکی از گیاهان دارویی می باشد که دارای خاص بسیاری است و در این مطلب میخواهیم با خواص بینظیر این گیاه دارویی آشنا شویم. گیاک در طب سنتی به نام های گیاکو، خشب القدیسین معروف است. ما در مطالب قبل با برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون زیره، سیاه دانه و بابونه و … آشنا شده ایم که در صورت تمایل می توانید آن مطالب را نیز مطالعه کنید.

درباره‌ی گیاک

گیاهی است از خانواده Zygophyllaceae درختچه ای است با شاخه کمی متورم، برگ آن متقابل و مرکب از دو تا سه جفت برگچه، هر برگچه بی کرک و تخم مرغی شکل به رنگ سبز روشن است. گل آن آبی و میوه آن به شکل کپسول زرد مایل به قرمز می باشد که دارای دو خانه محتوی دانه آن است. چوب آن به شکل و قطعات بریده شده منظم به بازار عرضه می شود. پوست آن خاکستری و چوب آن سخت و صمغی و دارای طعمی تلخ است، مغز چوب با رنگ زرد مایل به سبز و دارای بلور درخشنده میباشد. این درختچه بومی مناطق شمالی آمریکای جنوبی، ونزوئلا و کلمبیا است.

 

گیاک و خواص آن / ویکی ووک


شاید دوست داشته باشید

زلزلههنگام زلزله چه کار کنیم؟

زمین‌لرزه یا زلزله لرزش و جنبش زمین است که به علّت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای پوستهٔ زمین در مدتی …

 

 


خواص گیاک

چوب این درخچه دارای خواص بسیاری است و اگر این دارو خورده شود، ضدعفونی کننده و خنک کننده است، برای درمان اکثر بیماری بلغمی و سوداوی و خونی نظیر:

  • فلج
  • سستی
  • درد مفاصل
  • سیاتیک
  • نقرس
  • جذام
  • اقسام سفلیس
  • زخم بد

نافع می باشد.

 

گیاک و خواص آن / ویکی ووک

 

طرز تهیه داروی گیاک

چوب گیاک را با سوهان نرم بسایید و با چهار برابر وزن آن چوب چینی ساییده مخلوط کنید و به آنها پنج برابر وزن هر دو چوب عرق تقطیری قند دو آتشه و سه آتشه و یا عرق گاوزبان یا عرق شاهتره یا عرق بادرنجبویه اضافه کرده و بخیسانید، بعد در ظرف شیشه  ضخیمی ریخته و درب آن را خوب و محکم مسدودکنید و تا چهل روز در آفتاب قرار دهید، روزی یک تا سه بار آن را خوب به هم بزنید و پس از چهل روز آن را صاف کرده و آب آن را در شیشه سربسته نگهداری کنید. کسانی که مزاج معتدل دارند، سی و پنج تا چهل گرم و اشخاص قوی شخصت تا هفتاد گرم از آن را در روز بخورند و در دوران مصرف این دارو از مصرف نمک، آب سرد، ترشی، میوه  ترش و خوراک  نفاخ پرهیز کنند.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *