مرموک و خواص آن

مرموک و خواص آن / ویکی ووک

مرموک یکی از گیاهان دارویی است که در درمان تشنج بسیار مفید می باشد، این گیاه در طب سنتی به نام های مُرموک – مریمی درشت – مریمیه کبیره نیز معروف است از خانواده نعناییان می باشد در این مطلب میخواهیم با خواص این گیاه مفید آشنا شویم با ما همراه باشید. همچنین ما در مطالب قبل با برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون آناغالیس و بابونه آشنا شده بودیم که در صوردت علاقه می توانید آن مطالب را نیز مطالعه کنید.

درباره‌ی مرموک

گیاهی است از خانواده نعناع Labiatae دو ساله و چندساله و خوشبو که بلندی آن تا یک مترمی ئرسد. برگ متقابل با دمبرگ بیضی درشت و دندانه منظم دارد. گل آن بزرگ در انتها ساقه  گل دهنده به رنگ صورتی یا سفید مایل به بنفش ظاهر می شوند.

 

مرموک و خواص آن / ویکی ووک

 

این گیاه در کناره دیوارها و اراضی سنگلاخ اروپا، آسیا و شمال آفریقا می روید و در آمریکا شمالی بومی شده است. در ایران در اطراف تهران، ونک، قلهک، دامنه های تا ارتفاع ۲۰۰۰ متر البرز، رنه، دماوند، گچسر، کرج و در گیلان، مازندران، کلاردشت و گرگان، خوانسار، آذربایجان بین کالیبارواهر، در اصفهان در تنگ درزان و کرمان در کوه هزار به طور خودرو دیده شده است. مرموک دارای گونه متعددی نیز می باشد.


شاید دوست داشته باشید

اسارون و خواص آن / ویکی ووکاسارون و خواص آن

گیاهی علفی و چندساله و خیلی کوچک است. این گیاه فقط تا ارتفاع سانتی‌متر رشد می‌کند و دارای خواص…

 

 


خواص مرموک

ترکیبات شیمیایی این گیاه دارویی مفید عبارتند از:

  • تانن
  • رزین
  • اسانس روغنی حدود ۰/۱ – ۰/۵ درصد شامل حدود ۴۰ درصد ماده ای به نام اسکلارئول
  • یک ماده تلخ

بیست تا چهل گرم برگ و سر شاخه گلدار خشک آن را در یک لیتر آب جوش دمکنید و آب صاف کرده آن را پس از هر غذا یک فنجان بنوشید. نیرو دهنده، ضد تشنج، ضدعفونی کننده وقاعده أور است.

 

مرموک و خواص آن / ویکی ووک

 

اگر چند قطره از شیره برگ تازه آن یا کمی گرد برگ خشک آن به بینی کشیده شود، برای ضدعفونی کردن و تسکین صرع و سردرد یک طرفه مفید می باشد.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “مرموک و خواص آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *