چرا باید نشسته غذا خورد؟

غذا

نشستن روی زمین در وضعیت چهار زانو و غذا خوردن در این حالت برای دستگاه گوارش انسان خوب است. حرکت رو به جلو و عقب در نتیجه خم شدن برای خوردن غذا و بازگشت به وضعیت طبیعی نشستن به عضلات شکم برای ترشح شیره‌های گوارشی کمک می‌کند.در گذشته، مردم هنگام غذا خوردن روی زمین می نشستند. اگرچه امروزه در بیشتر کشورها دیگر شاهد چنین صحنه هایی نیستیم، اما در برخی فرهنگ ها همچنان مردم برای صرف غذا روی زمین می نشینند.

فواید غذا خوردن نشسته :

بهبود گوارش

نشسته غذا خوردن برای دستگاه گوارش خوب است.

خم شدن برای خوردن غذا و بازگشت به وضعیت طبیعی نشستن، باعث افزایش ترشح شیره های گوارشی می شود. افزون بر این، این حالت نشسته باعث آرامش ذهن و اعمال فشار روی قسمت پایینی ستون فقرات می شود که زمینه آرامش جسم را فراهم می کند. همچنین، تنش عضلانی بهبود می یابد و فشار خون بالا افت می کند.

افزایش طول عمر

تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده بدون استفاده از کمک اگر به طور مستمر اتفاق بیفتد، می تواند به افزایش طول عمر بینجامد. به گزارش عصر ایران، مطالعه ای که در سال 2012 انجام شد، نشان داد که توانایی بلند شدن از یک موقعیت نشسته روی زمین بدون استفاده از هیچ گونه حمایتی با افزایش طول عمر مرتبط است. بنابر این مطالعه، بلند شدن از یک وضعیت نشسته نیازمند انعطاف پذیری و قدرت بدنی قابل توجه است که برای پرهیز از حوادث شایع، صدمات و زمین خوردن ها لازم است.

غذا

 بهبود قدرت و انعطاف پذیری

نشستن روی زمین در حالت چهار زانو بدن را قدرتمندتر و انعطاف پذیرتر  می سازد.

این حالت نشسته باعث کشش باسن، زانوها و قوزک پاها می شود.

همچنین، انعطاف پذیری در ستون فقرات، شانه ها و سینه را افزایش می دهد و از این رو، انعطاف پذیری کلی را بهبود می بخشد و توانایی دفع برخی بیماری ها را افزایش می دهد.قدرت و انعطاف پذیری بیشتر امکان صاف ایستادن بدون مشکل و بلند کردن اجسام سنگین بدون این که آسیبی به کمر وارد شود را فراهم می کند.

پشتیبانی از وضعیت صحیح اندامی حفظ وضعیت مناسب اندام برای کاهش فشار روی برخی:

  • عضلات
  • مفاصل
  •  ناحیه کمر
  • گردن

اهمیت دارد.

نشستن در حالت چهار زانو روی زمین برای غذا خوردن این امکان را فراهم می کند تا به طور خودکار وضعیت خود را اصلاح کنید.در مقابل، نشستن طولانی مدت روی صندلی یا نیمکت و قوز کردن روی میز یا رایانه، می تواند به ضعف ناحیه کمر منجر شود.

بهبود گردش خون

نشستن روی زمین در حالت چهار زانو به منظور غذا خوردن، برای سیستم گردش خون انسان هم  مفید است. هنگامی که روی زمین نشسته اید، خون راحت‌ تر از قلب به دیگر نقاط بدن منتقل می شود. نشستن روی زمین به سلامت قلب نیز کمک می کند زیرا فشار اضافی روی این اندام را هنگام غذا خوردن کاهش می دهد.با گردش خوب خون تمام اندام های بدن به میزان کافی اکسیژن و مواد مغذی برای عملکرد درست خود دریافت می کنند. به افرادی که مشکلات گردش خون دارند نشستن روی زمین در حالت درست هنگام غذا خوردن توصیه شده است.

غذا

کمک به کاهش وزن

هنگامی که در حالت نشسته روی زمین غذا می خورید این امر اثری آرامش بخش روی ذهن و بدن شما دارد. بدن آرام بهتر می تواند روی غذای مصرفی تمرکز کند که این امر به نوبه خود از پرخوری جلوگیری می کند.دلیل این موضوع آن است که عصب واگ عملکرد بهتری نشان می دهد و سیگنال ها را در وضعیت نشسته بهتر منتقل می کند. عصب واگ وظیفه انتقال سیگنال ها از معده به مغز را هنگام غذا خوردن بر عهده دارد و به مغز می گوید که آیا سیر شده اید یا خیر.

به امید فردایی روشن

منابع: روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *