مزاج چیست؟

مزاج چیست؟ / ویکی ووک

بعضی آدم‌ها خیلی زود عصبانی می‌شوند. برخی به راحتی از کنار مسائل و اتفاقات اطرافشان می‌گذرند. بعضی‌ها زیاد حرف می‌زنند، برخی همیشه ناراحت به نظر می‌رسند. بعضی‌ها موقعیت و موفقیت شغلی بیشتری برایشان فراهم است و برخی دیگر، یا منزوی‌اند یا به شکل افراطی دوست دارند همیشه در جمع دوستان و فامیل باشند.همه‌ی این خلقیاتی که گفتیم مربوط به مزاج افراد می شود، البته تربیت خانوادگی هم در این امر مهم است. مزاج کیفیتی است در بدن که از ترکیب عناصر چهارگانه در بدن پدید می‌آیـد. که در این مطلب میخواهیم بیشتر با این مورد آشنا شویم.

تعریف مزاج

همانطور که گفتیم مزاج کیفیتی از ترکیب چهارعنصر در بدن است، طب سنتی معتقد است بدن هر انسان از ترکیب چهار عنصر پدید آمده و کم و زیاد شدن نسبتِ هر کدام از این عناصر، به شکل‌گیری یک مدل مزاج‌ منجـر می‌شود. با شناخت ویژگی مزاجی افراد، می‌توان راحت‌تر با خلقیات و رفتارشان کنار آمد و این شناخت اگر هنگام انتخاب شریک زندگی یا در ارتباط با همسر اتفاق بیفتد، تاثیر عمیقی بر درک بیشتر از ویژگی‌های خُلقی یکدیگر و بهبود روابط خانوادگی می‌گذارد.

 

مزاج چیست؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

هسته انبه و خواص آن / ویکی ووکهسته انبه و خواص آن

همانطور که میدانید انبه دارای هسته بزرگی است که در وسط آن مغز آن قرار دارد که در شیرنی جات می توان بجای مغز

 

 


عناصر چهارگانه تشکیل دهنده مزاج

عناصر چهارگانه، شامل آب، باد، خاک و آتش هستند. از واکنش این چهار عنصر دو نتیجه حاصل می‌شود:

  • مزاج‌ معتدل.
  • مزاج‌ نامعتدل.

همچنین گرمی، سردی، تری و خشکی مزاج حاصل قوای اولیه‌ی عناصر است.

  • مزاج‌ گرم (آتش).
  • مزاج‌ سرد (خاک).
  • مزاج‌ تر (آب).
  • مزاج‌ خشک (باد).

 

مزاج چیست؟ / ویکی ووک

 

انواع مزاج

مزاج‌ها را با توجه به عناصر تشکیل دهنده‌ی آن به نه قسمت تقسیم می کنند. «مزاج‌ معتدل»، بهترین و مناسب‌ترین مزاج ممکن است. مزاجی که در آن، عناصر چهارگانه تشکیل دهنده بدن، با نسبتِ متعادل و برابری در کنار هم قرار می‌گیرند و نسبت به هم واکنش نشان می‌دهند. دسته بعد، چهار گروهِ مزاجی گرم، سرد، خشک و تـر است که هر کدام، از غلبه یکی از عناصر چهارگانه در بدن حاصل می‌شوند و گروه بعدی، مزاج‌های مرکبند که به چهار مزاج گرم و خشک یا صفراوی؛ گرم و تر یا دموی؛ سرد و خشک یا سوداوی و سرد و تر یا بلغمی، دسته‌بندی می‌شوند.

در مطالب بعدی به تعریف هر یک از دسته های مزاجی می پردازیم.

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *