قهوه ؛ خواص و مضرات آن

قهوه ؛ خواص و مضرات آن

یکی از مواردی که امروزه درباره آن صحبت های گوناگونی میشود، خوردن قهوه است. بعضی ها می گویند رای آری به این نوشیدنی جذاب میدهند، و برخی ها هم نظر دیگری دارند. در این مقاله سعی می کنم تا مفید و مختصر درباره قهوه بنویسم تا شاید تصمیم گیری درباره خوردن و یا نخوردن آن آسان تر شود. همراه باشید تا در ادامه مطلب به این موضوع بپردازیم.

معمولاً نوشیدنی مورد علاقه و رایج اغلب ما ایرانی‌ها چای است، اما به تازگی قهوه هم جای خودش را در بین ما باز کرده و برخی ها آن را به چای و نسکافه ترجیح می دهند. قطعا اگر درباره خواص و مضرات آن آگاهی داشته باشیم، میتوانیم نسبت به شرایط بدنی خودمان تصمیم به خوردن یا نخوردن آن بگیریم.

قهوه چیست؟

خواص و مضرات قهوه - ویکی ووک

قَهوه نوعی نوشیدنی است که از دانه‌های گیاه قهوه به دست می‌آید. این گیاه بومی مناطق نیمه‌گرمسیری آفریقا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است. هنگام رسیدن میوهٔ این گیاه، دانه‌های آن را برداشت، پردازش و در نهایت خشک می‌کنند. لازم به ذکر است که این ماده کمی اسیدی است و می‌تواند به علت داشتن کافئین بالا موجب تحریک انسان گردد.

مواد موجود در قهوه چیست؟

یکی از موادی که در این ماده وجود دارد، کافئین است که محرک بوده و از آثار آن افزایش متابولیسم بدن، تحریک سیستم اعصاب مرکزی و افزایش میزان هوشیاری و آگاهی محیطی است. اما ماده دیگری در قهوه وجود دارد که “تریگونلینگ” نام داشته و خاصیت ضد باکتریال دارد. بعلاوه این نوشیدنی خوش عطر دارای آنتی اکسیدان و مواد معدنی مانند منیزیم است.

خواص قهوه چیست؟

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، از خواص این ماده طبیعی میتوان به نشاط بخش بودن، برطرف کننده سردرد، ایجاد تمرکز، کاهش درد عضلانی و کاهش سرطان روده بزرگ اشاره کرد. نتیجه تحقیقات و بررسی های دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا نشان داده است که قهوه می‌ تواند تا 60 درصد خطر بروز دیابت نوع دو را در افراد مستعد کم کند (البته لازم به ذکر است که قطعاً مصرف قهوه با شکر فراوان نمیتواند این اثر را داشته باشد!) جالب‌تر این جاست که این کاهش، در کسانی که تست تحمل گلوکزشان مختل بوده است، تا 70 درصد تأثیرگذاری داشته است. در یک مورد دیگر، محققان با بررسی مجدد پژوهش های انجام شده در سال 2015 اعلام کردند مصرف این نوشیدنی برای مقابله با سرطان کبد مفید است. به عقیده این محققان مصرف هر فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به سرطان کبد را به میزان 14 درصد کاهش می‌دهد.

اما به صورت تیتروار میتوان برخی خواص را اینگونه بیان کرد:

  • کاهش ابتلا به سرطان کبد
  • کاهش ابتدا به دیابت نوع دو
  • ضد آلزایمر و پارکینسون
  • آرامش بخش و ضد افسردگی

خواص قهوه - ویکی ووک

مضرات قهوه چیست؟

اولین موردی که میتوان گفت این است که عموماً مصرف هر ماده غذایی بیش از حد اندازه انسان را دچار مشکل خواهد کرد. گفتن یک نکته هم شاید لازم باشد که مصرف این نوشیدنی با برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها توصیه نمی‌شود و دلیل این است که آنتی‌بیوتیک‌ها در روند دفع کافئین اشکال ایجاد می‌کنند بنابراین امکان دارد که میزان این ترکیب در بدن به بیش از اندازه معمول برسد.بر اساس جدیدترین تحقیقات پزشکی، مصرف بیش از اندازه قهوه سبب از بین رفتن مینای دندان می شود. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که نوشیدن قهوه را به دو تا سه فنجان در روز محدود کنید.

به صورت تیتروار میتوان گفت که این نوشیدنی دارای مضرات زیر است:

  • پوکی استخوان
  • افزایش فشار خون
  • سنگ کلیه
  • ممانعت از جذب آهن در بدن
  • برهم زدن سیستم عصبی مرکزی به دلیل برهم زدن ساعات خواب

امیدوارم که این مقاله توانسته باشید مختصر اطلاعات مفیدی در خصوص قهوه در اختیار شما عزیزان گذاشته باشد. در پست های بعدی درباره انواع قهوه، کیفیت و چگونگی تهیه آن صحبت خواهم کرد.

برایتان سلامتی و تندرستی آرزومندم.

منابع: ویکی پدیا | تبیان | همشهری | آکاایران

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *