سنا و خواص آن

سنا

سنا بوته ای با حدود 2 متر ارتفاع است و دارای برگ های پرمانند مرکب و گل های زرد کوچک است این گیاه عملکرد مسهل محرک دارد و از خانواده بقولات است نام علمی این گیاه ” Cassia alexandria ” است. در مطالب پیش از گیاهانی همچون بادرنجبویه و آناغالیس ، افسنطین، شوید، جعفری و… صحبت کردیم در این پست میخواهیم به خواص گیاهی زنجفیل بپردازیم.

درباره ی سنا

 

سنا

 

همانطور که در ابتدا گفتیم بوته ای است که ارتفاع آن به حدود دو متر می رسد و دارای برگهای پر مانند مرکب و گلهای زرد کوچک است. میوه این بوته به شکل نیام و دارای تحدب زیاد بوده که حاوی 6 تا 12 عدد دانه می باشد. رنگ نیام، قهواه ای یا مایل به قرمز بوده و دارای طول تا 5 سانتی متر عرض تا 1.5 سانتی متر است. سنا مصرف داری دارد اما بعضی از گونه های این گیاه را بعنوان گیاه های زینتی استفاده میکنند.

خواص سنا

 

سنا

 

برگ ها و میوه ها جزوء اندام دارویی این گیاه بوده و آنترونوئیدها جزو مواد موثره ی این گیاه مفید هستند و در درمان یبوست و یا برای تخلیه روده در اعمال جرحی و یا عکس برداری از روده استفاده میکنند زیرا این گیاه اثر مسهلی نسبتا قوی دارد. و از مهمترین اثرات این گیاه فقط میتوان به همین خاصیت مسهل بودن آن اشاره کرد همچنین تقریبا بسیاری از ملین‌های جدید حاوی عصاره سنا هستند. مواد تشکیل‌دهنده فعال شامل چند گلیکوزید سنا هستند.

طریقه ی مصرف سنا

این گیاه بدلیل تلخی آن، دم کرده یا جوشانده ی آن توصیه نمیشود و بهتر ایت از فرآورده های صنعتب آن که بشکل قرص می باشد، استفاده کرد.

سنا

عوارض جانبی سنا

مصرف این گیاه ممکن است سبب دردهای شکمی و دل پیچه گردد. مصرف ممند آن باعث تنبلی روده ها میگردد. لطفا برای مصرف این گیاه جهت درمان های بالا که ذکر شد حتما با مشاور داروی گیاهی مشورت کنید.

به امید فردایی روشن

منابع: اتحادیه گیاهان دارویی | ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *