آگاو و خواص آن

آگاو

آگاو ، گیاهی است بدون معمولا بدون ساقه و از خانواده ی نرگسیان گونه های متعددی و مختلفی دارد. طول محورهای این گیاه به  9 الی 8 متر می رسد. نام های دیگر این گیاه صباره, الصبرالامریکی, کوواربوتی می باشد. در مطالب پیش از گیاهانی همچون بادرنجبویه و آناغالیس ، افسنطین، شوید، جعفری و… صحبت کردیم در این پست میخواهیم به خواص گیاهی آگاو بپردازیم.

درباره آگاو

آگاو گیاهی است معمولا بدون ساقه و برگهای آن ریشه ای و بطور گروهی مستقیما از ریشه خارج می شوند، برگها بزرگ، پهن، دراز به طول تقریبا دو متر، ضخیم، گوشتی و زیر برگ ها محدب و برآمده  روی برگها مقعر به رنگ سبز خاکستری است.

آگاو

در گذشته معتقد بودند که در برخی از گونه ها پس از یک قرن ظار می شود و پس از آن معمولا گروه برگ های گیاه از بین می رود. این گیاه بومی هند و مکزیک است و در مناطق گرم آسیا و آمریکا انتشار دارد. این گیاه در ایران گونه ای از آن به طور وحشی در بلوچستان در باغ های نصیر آباد می روید و در باغبانی نیز به عنوان گیاه زینتی و پروش داده می شود.

خواص آگاو

برگ گیاه آگاو دارای ترکیب شمیایی ماده ی هکوژنین، استروئید ساپوژنین، هکوژنین، ساپوناز و سیزال است. برگ این درخت ملین، مدر و قاعده آور است و در موارد کمبود ویتامین C در بدن دارویی مفید است همیچنین از مغز این گیاه در التیام دادن به زخم ها و قطع کردن تب استفاده ی میکنند. ریشه ی گیاه آگاو نیز مفید است و ترکیب شیمایی ساپونین، رزین و همچنین نوعی قند به نام آگاوژ دارد کع مدر، معرق و ضد عفونی کننده است.

آگاو

مهمترین اثرات این گیاه:

  • تب را قطع میکند
  • زخم را التیام می دهد
  • تسکین درد دندان و رفع ناراحتی چشم
  • قاعده آور
  • ملین
  • مد
  • ضدعفونی کننده

طریقه ی مصرف آگاو

اگر مغز آن خورده شود، تب را قطع میکند و همچنین اگر ضماد کنید برای التیام زخم نافع است. شیره ی تازه ی برگ آن را بگیرید و بنوشید، قاعده آور و مدر و ملین است. و همچنین آب دم کرده ی ریشه ی آگاو را بنوشید بسیار ضدعفونی کننده است.

 

آگاو

 

عوارض جانبی گل آفتاب پرست

لطفا برای مصرف این گیاه جهت درمان های بالا که ذکر شد حتما با مشاور داروی گیاهی مشورت کنید.

به امید فردایی روشن

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *