نگهداری سیب زمینی در منزل چگونه؟

نگهداری سیب زمینی در منزل چگونه – ویکی ووک

با عرض سلام و ادب خدمت ویکی ووکی های عزیز امیدوارم حالتون خوب باشه و لحظات خوبی را در کنار عزیزانتون سپری کنید. امروز می خواهیم در مورد نحوه مراقبت و نگهداری سیب زمینی صحبت کنیم، این ماده غذایی پر ارزش و پر مصرف نسبت به مواد غذایی دیگر از قیمت نسبتا مناسبی برخوردار است.

نگهداری سیب زمینی در منزل مخصوصا در فصل زمستان ضروری به نظر می رسد. بخاطر استفاده هر روز و مداوم آن شاید مقدور نباشد که هر روز این ماده غذایی را از بازار تهیه کنید؛ پس لازم است نگداری سیب زمینی به مقدار زیاد و  شرایط آن را بیاموزید.

اگر مزرعه سیب زمینی دارید و یا اینکه در فصل زمستان به مقدار زیادتر آن را خریداری می کنید آیا با شرایط نگهداری و مراقبت درست از آن آشنا هستید؟!

در این پست چند نکته برای نگهداری سیب زمینی و انبار کردن آن، اشاره می کنیم.

نگهداری سیب زمینی در منزل چگونه – ویکی ووک

مراحل نگهداری سیب زمینی

  • ابتدا سیب زمینی ها را بررسی اجمالی بکنید آنهایی را که خراب و فاسد هستند را دور بریزید. آنهایی را که صدمه دیده و یا برش خورده اند را کنار بگذارید و در اولین فرصت از آنها استفاده کنید. وجود حتی یک سیب زمینی خراب، باعث می شود که موقع نگهداری سیب زمینی و انبار کردن آن زحمات ما به هدر رفته و همه آنها کم کم خراب شوند. پس بخاطر یک یا دو عدد سیب زمینی که کمی خراب هستند، سبب فساد بقیه سیب زمینی ها نشوید.
  • سپس سیب زمینی های سالم را اگر کم هستند و برایتان مقدور است دور آنها را روزنامه بپیچید و بعد داخل کیسه هایی بریزید که هوا را از خود عبور دهد. حتی آنها را داخل کیسه های توری بریزید و اگر مقدارشان زیاد است بین آنها روزنامه بگذارید تا هوا در لا به لای آنها جریان داشته باشد.
  • برای نگهداری سیب زمینی آنها را باید دور از نور و رطوبت قرار دهید چون هردوی آنها باعث جوانه زدن و سبز شدن سیب زمینی می شود. پس آنها را در جای تاریک و عاری از هرگونه رطوبت قرار دهید مثل زیرزمین های خانه به شرط مرطوب نبودن آن. انباری های تاریک و خشک و یا حتی کابینت های بزرگ که در محل گرمی قرار نگرفته باشند.
  • برای نگهداری سیب زمینی دمای محیط باید خشک باشد، برخی ها تصور می کنند وقتی می گوییم سیب زمینی باید در جای خشک نگه داری شود پس باید درون یخچال باشد اما اصلا اینطور نیست و یخچال جای مناسبی برای نگهداری سیب زمینی نیست چون درون یخچال هم مرطوب بوده و هم به خاطر سرمای زیاد باعث خراب شدن و از بین رفتن مزه و حتی شکل ظاهری سیب زمینی می شود؛ معمولا آنها را در دمای کمتر از ده درجه سانتی گراد باید انبار کرد و اگر مدت زمان انبار کردن افزایش یابد بهتر است دما را بین 2 تا 4 درجه سانتی گراد نگه دارید. پس محیطی خشک، خنک، تاریک و دور از نور برای آنها مناسب است.

نگهداری سیب زمینی در منزل چگونه – ویکی ووک

  • هر چند وقت یکبار بررسی مجددی از سیب زمینی ها داشته باشید تا در صورت سبز شدن و جوانه زدن و یا خرابی آنها زود متوجه شوید و سیب زمینی های خراب را جدا کرده و یا آنهایی را که قابل استفاده هستند هرچه زودتر به مصرف برسانید چراکه وجود هرگونه اشکالی به سرعت به بقیه سیب زمینی ها سرایت کرده و باعث از بین رفتن آنها خواهد شد.
  • در نگهداری سیب زمینی و موقع ذخیره کردن آن به این نکته توجه کنید که هیچگاه قبل از مصرف، سیب زمینی ها را نشویید.
  • هیچگاه سیب زمینی ها را در کنار میوه های دیگر نگهداری نکنید. سیب زمینی هایی که برش خورده اند اگر به مقدار زیاد هستند در مجاورت هوا و محیط باز قرار ندهید و در کمترین زمان آنها را به مصرف برسانید.
  • اگر مقداری از سیب زمینی ها به رنگ سبز بود، تاجایی که سبزی سبزی آن کاملا از بین برود این قسمت را جدا کنید زیرا سمی هستند و مصرفشان برای بدن زیان آور است. اگر سیب زمینی جوانه زده بود قسمت جوانه زده را کاملا از سیب زمینی جدا کنید و آن قسمت را برش بزنید و بعد مابقی سیب زمینی را به مصرف برسانید.

نگهداری سیب زمینی در منزل چگونه – ویکی ووک

امیدوارم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

در صورت تمایل می توانید پست های زیر را مطالعه نمایید.

دمی گوجه سیب زمینی را چگونه بپزیم؟

گراتن سیب زمینی و اسفناج را چگونه درست کنیم؟

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *