مهمترین رویدادهای تاریخی 13 دی در جهان

مهمترین رویدادهای تاریخی 20 دی در جهان/ ویکی ووک مهمترین رویدادهای تاریخی ۱۹ دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 18 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 17 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 16 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 15 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 14 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 13 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 12 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 11 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 10 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 9 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 8 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 7 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 6 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 5 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 4 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 3 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 2 دی در جهان / ویکی ووک

هر روز که می‌گذرد اتفاق هایی را به همراه دارد، اتفاق هایی شیرین و تلخ که هرکدام بر سرنوشت کشوری و جهان تاثیرگذار بوده است. در این مطلب مهمترین رویدادهای تاریخی  13 دی مصادف با 3 ژانویه را بررسی کنیم با ما همراه باشید.

مهمترین رویدادهای تاریخی 13 دی

سال ۱۵۰۱

امیر علی شیر نوایی یکی از بزرگترین حکما و شعرای جهان ترک درگذشت. وی شاعر، دانشمند و وزیر سلطان حسین بایقرای گورکانی بود. نوایی متولد هرات از بزرگ‌زادگان خاندان جغتای، پسر چنگیزخان مغول، حاکم ماوراءالنهر و کاشغر و بلخ و بدخشان بود. او مردی نیکوصفت و دانشمند و شاعر بوده اشعار بسیاری به دو زبان ترکی جغتایی و فارسی دارد و به همین جهت مشهور به ذوللسانین بود. تخلص او در اشعار ترکی نوائی و در اشعار فارسی فانی یا فنائی است. وی را نویسنده سیصد وهفتاد اثر دانسته اند که به زبانهای ترکی، عربی و فارسی نوشته شده است.

سال ۱۵۲۱

پاپ لئوی دهم، مارتین لوتر را تکفیر و از کلیسای کاتولیک رم طرد کرد.

 

مهمترین رویدادهای تاریخی 13 دی در جهان / ویکی ووک

 

سال ۱۹۱۷

در مسجد اردهان، ۳۷۳ مسلمان و ترک از سوی دسته جات تبهکار ارمنی به همراه مسجد آتش زده شدند.

سال ۱۹۲۱

میان ترکیه و ارمنستان پیمان صلحی منعقد شد.


شاید دوست داشته باشید

چگونه استخوان‌هایی سالم داشته باشیم؟ / ویکی ووکچگونه استخوان‌هایی سالم داشته باشیم؟

برای داشتن استخوان‌هایی سالم باید از سن کودکی و جوانی به فکر بود و با تغذیه سالم و به‌ویژه ترکیب‌هایی مختلف غذایی موردنیاز…

 


سال ۱۹۲۲

شهر مرسین ترکیه از اشغال نیروهای فرانسوی آزاد شد.

سال ۱۹۵۸

ده کشاورز انگلیسی مستعمره نشین کارائیب، کمپانی هند غربی را تأسیس کردند.

سال ۱۹۵۹

سرزمین آلاسکا به عنوان ۴۹ مین ایالت امریکا نام گذاری شد.

 

مهمترین رویدادهای تاریخی 13 دی در جهان / ویکی ووک

 

سال ۱۹۹۰

با حمله تفنگداران دریایی آمریکا، ژنرال مانوئل نوریگا از رهبری پاناما خلع شد و راهی زندانی در آمریکا گردید.

سال ۱۹۹۳

میان جورج بوش رییس جمهوری آمریکا و بوریس یلتسین رییس جمهوری فدراسیون روسیه توافقنامه استراتژیکی در مورد کاهش موشکهای هسته ای ۲ کشور در قالب پیمان استار ۲ به امضا رسید.

در این مطلب سعی کردیم مهمترین رویدادهای تاریخی 13 دی را بررسی کنیم. اگر رویداد مهمی در این روز از قلم افتاده است، لطفا با کامنت و ذکر منبع ما را مطلع کنید تا مطلب را بروز کنیم.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *