آموزش شمع سازی در خانه

آموزش شمع سازی در خانه – ویکی ووک

حتما شما شمع های مختلف و زیبایی را در مغازه ها و یا منازل افراد هنرمند دیده اید و همیشه با خود فکر کرده اید که شمع سازی کار سخت و دشواری است و نیاز به وسایل و لوازم زیادی دارد. البته برای این کار از انواع رنگ ها، انواع عطرها و نیز انواع قالب ها استفاده می شود و باید گفت که وسایل و لوازم شمع سازی خیلی زیاد و متنوع است.

اما شما به راحتی می توانید در خانه به ساختن شمع بپردازید. برای این کار کافی است که فقط مقداری پارافین جامد یا مات و فیتیله برای شمع سازی داشته باشید.

آموزش قدم به قدم شمع سازی

ابتدا باید بعد از تهیه پارافین جامد و فیتیله شمع، قالبی را برای این منظور در نظر بگیرید این قالب می تواند شیشه بطری های کوچک یا شیشیه های خالی مربا، سس و… باشد.

برای آب کردن پارافین باید ظرفی را در نظر بگیرید که قابل استفاده نباشد.

پارافین را داخل ظرف بریزید  و آن را روی حرارت غیرمستقیم به شکل بنماری آب کنید. (منظور از گرم کردن به شکل بنماری آن است که ظرفی را مانند کتری آب کنید و آن را روی حرارت بگذارید تا جوش آید و بعد ظرفی را که پارافین دارد، روی آبی که در حال جوش است بگذارید تا کم کم ذوب شود)

مرتب پارافین را هم بزنید تا کاملا ذوب شود و باید مراقب باشید که حرارت پارافین نباید آنقدر زیاد شود که پارافین را بسوزاند پس به محض اینکه پارافین ذوب شد آن را از روی حرارت بردارید.

قالبی را که در نظر گرفتید از قبل بشویید و آن را کاملا خشک کنید حال فیتیله را به اندازه دو برابر قد قالبی که در نظر گرفتید، ببرید. فیتیله را باید در وسط قالب قرار دهید و آن را با یک چسب کوچک و یا حتی با چسب حرارتی به ته قالب فیکس کنید تا موقع ریختن پارافین فیتیله جا به جا نشود و بالای فیتیله را نیز طوری روی درب قالب مهار کنید تا فیتیله مستقیم و در وسط قالب قرار گیرد.

این کار را می توانید با استفاده از یک چوب بستنی و یا هر چوب دیگر انجام دهید وسط چوب را سوراخ کرده و فیتیله را از آن عبور دهید و چوب را که باید بزرگتر از درب قالب باشد، روی سر قالب قرار دهید.

پارافین را از روی حرارت بردارید و چند دقیقه صبر کنید تا دمای پارافین کمی پایین بیاید بعد آن را به آرامی و با صبر و حوصله درون قالبی که در نظر گرفتید، بریزید و منتظر بمانید تا پارافین کاملا خنک شود.

بعد از خشک شدن شمع، مقدار فیتیله اضافه را با قیچی از شمع جدا کنید.

حال شمع برای استفاده آماده است.

اگر چندین بار به شمع سازی مشغول شوید در آن مهارت کسب خواهید کرد.

چند نکته جهت شمع سازی

هیچگاه پارافین را روی حرارت مستقیم قرار ندهید زیرا به سرعت می سوزد و دیگر قابل استفاده نیست.

برای راحت تر ذوب شدن پارافین آن را با چاقو یا هر وسیله دیگر خرد و کوچک کنید.

اگر می خواهید بدانید پارافین را چه موقع می توانید از روی حرارت بردارید می توانید داخل آن یک دماسنج بگذارید؛ وقتی دمای پارافین به 90 – 100 درجه رسید آنگاه می توانید آن را از روی حرارت بردارید.

وقتی پارافین ذوب شده را داخل قالب ریختید، برای خنک شدن هیچگاه قالب را در فریزر یا یخچال قرار ندهید چراکه ترک می خورد بنابراین برای سرد شدن پارافین صبور باشید.

آموزش شمع سازی در خانه – ویکی ووک

در صورت تمایل می توانید پست های زیر را مطالعه نمایید.

در مورد شمع چه می دانید؟

دانستنی هایی جهت ساخت شمع

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *