طریقه‌ی مصرف کالسیپوتریول چگونه است؟

طریقه‌ی مصرف کالسیپوتریول چگونه است؟ / ویکی ووک

در ادامه بررسی داروهای شیمیایی در این مطلب میخواهیم داروی کالسیپوتریول را بررسی کنیم، کالسیپوتریول دارویی است که در درمان پسوریازیس تجویز می شود که در ادامه با طریقه‌ی استفاده و عوارض این دارو را آشنا می شویم. همچنین ما در مطالب قبل برخی دیگر از داروهایی شیمیایی همچون ناپروکسن و پیروکسیکام را بررسی کرده ایم که در صورت علاقه میتوانید آن ها را نیز مطالعه کنید.

آشنایی با داروی کالسیپوتریول

همانطور که در ابتدا تو ضیح دادیم، دارویی است که در درمان پسوریازیس تجویز می شود، ما در مطالب قبل درباره‌ی این بیماری اطلاعاتی را داده بودیم که در صورت علاقه میتوانید آن ها را نیز مطالعه کنید، این دارو برای افرادی که دچار مسمومیت بعلت ویتامین D و هیپرکلسمی هستند منع مصرف دارد. این دارو با  تبدیل به متابولیت فعال، به گیرنده‌های موجود در کراتینوسیت‌های اپیدروم و فیبروبلاست‌های جلدی متصل‌شده و از تکثیر و دیفراسیون کراتینوسیت‌ها جلوگیری می‌کند و بیماری پسوریازیس را درمان می کند، این دارو با نام تجاری Daivonex نیز در بازار موجود است. کالسیپوتریول جزوء گروه شیمیایی مشتق مصنوعی و فرم فعال VitD  نیز محسوب می شود، در ادامه طریقه‌ی مصرف دارو و عوارض آن را بررسی می کنیم.

 

طریقه‌ی مصرف کالسیپوتریول چگونه است؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

موتور وانکل چیست؟ / ویکی ووکموتور وانکل چیست؟

در این مطلب به قلب تپنده‌­­ی اتومبیل یعنی موتور رفته‌­ایم و موتور وانکل را مورد بررسی قرار می­دهیم، موتور وانکل مانند موتور بنزینی برای کارکرد خود، از فشار حاصل از سوختن سوخت و هوا بهره گیرد. اما برخلاف…

 


طریقه‌ی مصرف کالسیپوتریول

باید با مالیدن مقدار لازم، یک لایه نازک از پماد بر روی پلاک‌های پوستی پسوریازیس تشکیل داد. این کار برای دو بار در روز و برای زمان لازم انجام‌پذیر است.

 

طریقه‌ی مصرف کالسیپوتریول چگونه است؟ / ویکی ووک

 

عوارض جانبی کالسیپوتریول

هیپرکلسمی، هیپرکلسی اوری (هر دو عارضه در درمان طولانی‌مدت)، التهاب، حساسیت، بثورات و دیگر عوارض پوستی مخصوصاً در بیماران بالای 65 سال.

نکات هنگام مصرف کالسیپوتریول

بیمار باید از تماس دارو با پوست صورت و چشم اجتناب کند.

به امید فردایی روشن 🙂

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *