درختچه‌ی غارگیلاسی و خواص آن

درختچه‌ی غارگیلاسی و خواص آن / ویکی ووک

درختچه‌ی غارگیلاسی یکی از گیاهان دارویی است که در این مطلب می خواهیم آن را بررسی کنیم، این گیاه در درمان التهاب و درد های سیاتیک بسیار موثر است. در ادامه بیشتر با این گیاه آشنا می شویم. همچنین ما در مطالب قبل با برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون آناغالیس، مامیران، ریشه زامور، بابونه و … آشنا شده ایم که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را بررسی کرده و اطلاعات خود را در زمینه‌ی داروی گیاهی بالاتر ببرید.

آشنایی با درختچه‌ی غارگیلاسی

درختچه‌ی غار گیلاسی گیاهی است از خانواده Rosaceae، درختچه یا درخت کوچکی است که بلندی آن تا ده مترمیرسد. شاخه های جوان آن صاف و سبز و برگهای آن همیشه سبز، صاف چرمی و براق به شکل بیضی کشیده، نوک تیز با قاعده  قوسی و حاشیه  برگها صاف و یا با دندانه های فاصله دار است، روی برگ سبز تیره و براق و پشت آن سبز مغز پسته‌ای و مات می باشد که رگبرگ و سطحی کاملاً نمایان دارد، ابعاد برگ ۲۰×۸ سانتیمتر می باشد و اگر برگ را لای انگشتها فشار دهیم، بوی اسانس بادام تلخ از آن برمیخیزد.

 

درختچه‌ی غارگیلاسی و خواص آن / ویکی ووک

 

دمبرگ آن ناودانی است و طول آن ۲-۱ سانتیمتر است. گل‌های آن خوشه ای انبوه، طول خوشه حدود شانزده سانتیمتر، سفید و بسیار معطر می باشد. میوه آن سفت تخم مرغی شکل یا شبیه گیلاس، نوک تیز، به قطر ۱۲-۱۰ میلیمتر، به رنگ ارغوانی مایل به سیاه و دارای یک هسته  صاف و ناوی است. این گیاه بومی ترکیه و حوالی طرابوزان است و در اواسط قرن شانزدهم میلادی به اروپا وارد شده و در حال حاضر در سطح وسیعی از اروپای جنوبی می روید.

در ایران نیز در جنگلهای شمال در ارتفاعات ۱۳۰۰-۱۲۰۰۰ متر از سطح دریا در وسعت گسترده ای از کرانه  آستارا تا گیلان و مازندران انتشار دارد و به شکل توده  جنگلی دیده می شود.


شاید دوست داشته باشید

بیماری آتاکسی چیست؟ / ویکی ووکبیماری آتاکسی چیست؟

آتاکسی ناهماهنگی یا بی نظمی حرکات عضلات است به شرطی که ضعف ماهیچه‌ای وجود نداشته باشد. این بیماری به علت اختلالات وستیبولار، مخچه‌ای، یا حسی ایجاد می‌شود…

 


خواص درختچه‌ی غارگیلاسی

برگ این درختچه و عرق آن دارای خواص بسیار است و در برگ غارگیلاسی گلوکوزیدی به نام lauro.cerasin  ، مخمری به نام امولسین، اسید سیانیدریک یا اسید پروسیک وجود دراد. اگر آب دم کرده‌ی برگ این درختچه را بر عضو بمالید:

  • برای تسکین دردهای عصبی نظیر سیاتیک
  • برای رفع التهاب
  • ورم سطحی پوست ناشی از کوبیدگی اعضا و خارش

مؤثر است.

 

درختچه‌ی غارگیلاسی و خواص آن / ویکی ووک

 

عرق این گیاه نیز دارای خواص بسیاری است، اگر 5 تا 20 گرم از آن با ظر پزشک خورده شود:

  • مسکن و ضدتشنج است
  • برای تسکین سرفه
  • تنگی نفس،
  • اسپاسم های دردناک روده و معده

آثار مفید دارد.

نظر شما در رابطه با این گیاه چیست؟ آیا در محل زندگی شما این گیاه می روید و آیا از این گیاه تا به حال استفاده کرده اید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را از طریق کامنت برای ما ارسال کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *