آموزش اورکلاک CPU

اورکلاک CPU

در پست های قبل به ماهیت اورکلاک و مزایای آن پرداختیم. در این پست میخواهیم به آموزش اورکلاک CPU بپردازیم.

بخاطر داشته باشید که هر CPU ای را نمیتوان اورکلاک کرد.

دلیل آن این است که بعضی از مادربردها اجازه تغییر فرکانس قطعات را نمیدهند و اصطلاحا لاک شده اند.

آموزش اورکلاک CPU

در ابتدا حتما راهنمای Mother Board وCPU را کاملا مطالعه کنید.

اورکلاک CPU

باید وارد قسمت Setup (بایوس) سیستم بشوید، یک نرم‌افزار مانند SiSoft Sandra روی سیستم نصب کنید بمنظور اینکه اطلاعات سخت افزار سیستم را مشاهده کنید و دمای CPU و Mother Board رو چک کنید که دما در درجه حرارت مناسبی باشد که این کار را در قسمت Setup ( بایوس) هم قابل روئیت و پیدا کردن است .در ابتدا فرکانس کاری پردازنده را کمی افزایش دهید. تنظیمات را ذخیره و سیستم عامل را راه‌اندازی کنید.یک برنامه سنگین را ران کنید بمنظور سنجش درجه حرارت سی پیو ( باید در طول فرآیند همیشه مورد توجه باشد که از 80 بالاتر نرود)کندی یا هنگ کردن سیستم حین اجرای برنامه که اگر سخت‌افزار با تنظیمات انجام شده، پایدار باقی بماند و دمای آن در حد مجاز باشد، مشکلی نیست و می‌توان سرعت کلاک را کمی بیشتر کرد و مراحل یاد شده را تکرار کرد.

اما اگر ناپایداری‌هایی مثل هنگ کردن، مشکلات گرافیکی روی صفحه نمایش یا ری‌استارت شدن سیستم اتفاق افتادباید ولتاژ کاری پردازنده را نیز افزایش دهید.با توجه به افزایش ولتاژ قطعا به شدت دما نیز افزوده میشود که باید مراقب شدت دما قطعه باشید. افزایش ولتاژ هم راهی مناسب نمیتواند باشد چراکه هر مدل پردازنده حدی را برای اوور کلاک کردن معین کرده است.تجهیز کردن به سیستم خنک کاری در عمل نتیجه به مراتب بهتری را به همراه دارد که یکی از روش های خنک کاری، سیستم خنک کاری آبی است. این خنک‌کننده‌ها، آب را از طریق پمپ کوچکی در لوله‌ها جریان می‌دهند و گرما را جذب می‌کنند.هرچند که این سیستم نسبت به فن ها قیمت بالاتری دارد ولی در عوض بازده بالایی دارد وصدای آن کم و علاوه بر این جمع و جورتر هستند.

معایب اورکلاک CPU

اوور کلاک یک عمل غیر طبیعی در قطعه سخت افزاری است و اینکار باعث خارج کردن قطعه از گارانتی میباشد.

همچنین به خاطر بسپارید که اگر بیش از حد عمل اورکلاک را انجام دهید و دمای پردازنده بالا رود به قطعه سخت افزاری شما آسیبی جدی می رسد.لپ تاپ ها را هم می توانید اورکلاک کنید اما بدلیل فضای محدود و سیستم خنک سازی ضعیف این کار ممکن است به سیستم آسیب جدی وارد کند.

 

اورکلاک CPU

 

نکاتی در مورد اورکلاک CPU

لطفا حتما به نکات زیر در حین اورکلاک کردن دقت کنید:

  • اورکلاک کردن را تدریجاً و با حوصله و دقت انجام دهید.
  • اگر می‌خواهید پردازنده را تا حد زیادی اورکلاک کنید، باید دنبال سیستم خنک‌کاری بهتری باشید.
  • در بیشتر موارد، اورکلاک کردن پردازنده‌ی اصلی کمک زیادی به اجرای سریع‌تر بازی‌ها نمی‌کند.
  • اگر در فکر تهیه‌ی سیستم خنک‌کاری خوب و اورکلاک کردن سیستم هستید، قطعاتی را تهیه کنید که برای اورکلاک کردن مناسب هستند. نه تنها پردازنده‌ی اصلی و کارت گرافیک، بلکه سایر اجزاء مثل مادربورد و پاور نیز باید مناسب باشند.

لطفا قبل انجام اورکلاک اطلاعات خود را در ان زمینه بالا ببرید.

 

پیمان غیاثی نیا

نویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مهندس کامپیوتر-نرم افزار / کارشناس زبان انگلیسی

 

منابع :  ویکی پدیازومیت / howtogeek

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *