چگونه با کودکان کلاس اولی برخورد کنیم؟

چگونه با کودکان کلاس اولی برخورد کنیم؟ - ویکی ووک

باز بوی ماه مهر به مشام می رسد و رفتن کودکان کلاس اولی به مدرسه ما را هم دچار شادی و شعف کرده است. شاید هم در بعضی موارد دچار تشویش و اضطراب شده باشیم چون برخورد با کودکان کلاس اولی در ابتدای ورودشان به مدرسه بسیار مهم و در تمامی عمر بسیار تاثیرگذار خواهد بود، بر آن شدیم تا مطلبی را در مورد نحوه برخورد با این کودکان در اختیارتان قرار دهیم.

برخورد با کودکان کلاس اولی

حتما تا به حال کودک 7 ساله شما مهارت هایی را در خانه آموخته است.

ولی باید به او کمک کنید تا قبل از رفتن به مدرسه بعضی از مهارت ها مانند سلام و احوال پرسی کردن، پیشنهاد گفت و گو و دوستی و بازی با دیگران، دعوت کردن از دوستانش برای خوردن خوراکی هایشان با یکدیگر و… را بهتر بیاموزند.

بهتر است تعدای از اسباب بازی های او را کم کم جمع کنید و به جای آن میز تحریر و یا کتاب های داستان را در دسترسش قرار دهید تا هم از طریق خواندن کتاب قصه هایش مهارت گوش دادن را که برای او بسیار ضروری است بیشتر آموزش دهید.

به او بفهمانید که از این پس باید ساعاتی از روز را به انجام تکالیف و درس خواندن اختصاص دهد و مسئولیت پذیری را در او پررنگ تر کنید.

ساعات خواب و استراحت کودک را از همین الان که چند روزی به مدارس مانده است تنظیم کنید تا کودک عادت کند سر یک ساعت معینی آماده خوابیدن شود.

حتی اگر لازم شد ساعت خواب خود را تغییر دهید تا بتوانید به موقع کوکتان را بخوابانید.

در غیر این صورت بر اثر کم خوابی مشکلاتی مانند خستگی و ناتوانی در یادگیری، بی توجهی، عدم تمرکز و پرخاشگری برای کودکان کلاس اولی به وجود خواهد آمد.

چگونه با کودکان کلاس اولی برخورد کنیم؟ - ویکی ووک

پوشیدن و در آوردن کفش و لباس هایش را از طریق بازی با او تمرین کنید تا اگر کارهای شخصی اش را کاملا نیاموخته است، انها را یاد بگیرد و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند.

کتاب، دفتر، کیف، جامدادی و تمام وسایلی را که برای رفتن به مدرسه برای او تهیه کردید، به او نشان دهید.

روی همه وسایل اسم و فامیلش را بنویسید و کتاب ها و دفترهایش را جلوی چشمش جلد کنید تا حس بهتری را از رفتن به مدرسه به کودکتان منتقل کنید.

به او نگهداری و حفاظت از وسایل مدرسه را آموزش دهید.

به کودک خود اجازه دهید تا از نگهرانی ها و احساساتش در مورد رفتن به مدرسه برایتان صحبت کند و شما هم با او همدلی کنید و به او اطمینان دهید که تمام کودکان همین نگرانی ها را دارند.

اما کم کم که با مدرسه آشنا شود، متوجه می شود که مدرسه جای بسیار خوبی است و نگرانی اش از بین خواهد رفت.

یکی از نگرانی هایی که کودکان کلاس اولی دارند، این است که شاید از سرویس مدرسه جا بمانند.

قبل از رفتن به مدرسه مسیر خانه تا مدرسه را به کودک نشان دهید و عاداب استفاده از سرویس و نکات ایمنی را به او آموزش دهید و به او اطمینان دهید که هیچگاه از سرویس جا نخواهد ماند.

حتی الامکان او را قبل از رفتن به مدرسه با راننده سرویس آشنا کنید.

چگونه با کودکان کلاس اولی برخورد کنیم؟ - ویکی ووک

اسم، فامیل، شماره تلفن و آدرس کودک را بر روی یک کاغذ بنویسید و در روزهای ابتدایی که به مدرسه می رود درون جیب یا کیف او بگذارید و به او اطمینان دهید که هیچ مشکلی برایش پیش نخواهد آمد.

و شما همیشه مواظب او خواهید بود؛ این کار به کودک حس امنیت و آرامش خواهد داد.

حتما روز اول به همراه کودکان کلاس اولی خود به مدرسه بروید و همه قسمت های مدرسه را به اوننشلن داده و معرفی کنید تا اگر کودکتان دچار اضطراب است به کاهش اضطراب او کمک کرده باشید و فرزندتان اطمینان یابد که شما در هیچ شرایطی او را تنها نمی گذارید.

یکی از مسائلی که والدین باید به آن توجه ویژه داشته باشند، خوردن صبحانه مخصوصا برای کودکان کلاس اولی است.

یکی از عواملی که باعث دیر آموختن و بی توجهی کودک به درس می شود، نخوردن صبحانه است.

سعی کنید برای کودک خود میان وعده های مقوی و سالمی را مانند ساندویچ پنیر و گردو، کره و عسل، میوه هایی مانند سیب و هویج و… در نظر بگیرید تا کودکتان در زنگ تفریح از آنها استفاده کرده و بتواند انرژی لازم را برای آموختن و یادگیری داشته باشد.

یکی از نکاتی که بسیار مهم است این است که سعی کنید هنگام ورود کودک به منزل یکی از والدین حتما در منزل حضور داشته باشد تا علاوه بر اینکه از اضطراب او می کاهید، به او بفهمانید که منتظر ورودش بودید و او را هیچگاه تنها نخواهید گذاشت.

ضمن اینکه با خوش رویی و اشتیاق به حرف های او گوش کنید.

از آماده کردن ناهار به موقع و هنگامی که فرزندتان از راه می رسد فراموش نکنید.

در پایان به شما یادآوری می کنیم که هیچگاه از خاطرات بد خود و دیگران در مورد رفتن به مدرسه و کلاس اول برای کودک تعریف نکنید و برعکس هرچه می توانید خاطرات خوب مدرسه را برای او بازگو کنید و با صحبت های مثبت خود او را برای رفتن به مدرسه تشویق کنید.

چگونه با کودکان کلاس اولی برخورد کنیم؟ - ویکی ووک

کاربران محترم ویکی ووک امیدوارم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *