چگونه خلاق باشیم و اصلاً ضرورت خلاقیت چیست؟

چگونه خلاق باشیم؟ اصلاً ضرورت خلاقیت چیست؟ - ویکی ووک

در جامعه امروز، اتفاق ها و رویدادهای گوناگونی در حال شکل گرفتن هستند، مشاغل، تکنولوژی ها و امکانات متنوعی که میشنویم حاصل خلاقیت افراد و شرکت ها هستند. حال این سوال پیش میآید که چگونه خلاق باشیم و اساساً ضرورت خلاقیت چیست؟

در این مطلب با بهره گیری از کتاب ورود به خلاقیت، نوشته دکتر علی شمیسا میخواهیم ه موضوع چگونه خلاق باشیم بپردازیم و روش های ساده و کاربردی را برای رسیدن به خلاقیت بیان کنیم.

اگر این موضوع برای شما جذاب است تا پایان این مطلب همراه من باشید.

ضرورت خلاقیت - ویکی ووک

چگونه خلاق باشیم و رمز و راز خلاقیت فردی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به چگونگی خلاق بودن و راه کارهای آن بپردازیم، باید ببینیم اساساً اهمیت و ضرورت خلاقیت چیست و چرا خلاقیت مطلوب است و یک امتیاز برای فرد تلقی میشود؟

وجود خلاقیت در انسان به چه خروجی میرسد و به وی چه قابلیتی اضافه میکند؟

 

اهمیت خلاقیت

در متن کتاب آمده است که: “خلاقیت یکی از نیازهای زندگی و قابلیتی است که شما را از دیگر موجودات متمایز میکند. … از دیدگاه آبراهام مزلو انسان ها نیازهایی دارند که خودشکوفایی و خلاقیت در رأس آن است.”

توانمندی خلاقیت این امکان را در اختیار فرد میگذارد که بتواند مسائل را به صورت انتزاعی و با ایجاد راه کارهای تخیلی از نظر تئوری حل نماید و برای حل واقعی آن باید دست به عمل و سعی و خطا بزند.

باید به این نکته اشاره کرد که هوش با خلاقیت متفاوت است و خلاقیت مهارتی است که با تمرین فرد میتواند خود را در مسیر آن به جریان بیاندازد. برای خلاق بودن باهوش بودن لازم است اما الزاماً هر فرد باهوشی خلاق نیست.

انسان برای زندگی نیاز به راه کارهایی برای حل مسائل و مشکلات خود دارد، و طبعا حل این مسائل نیاز به نوآوری، ابداع و پدیدآوری دارد که این امر قطعاً به خلاقیت نیاز دارد.

یکی از تفاوت ها در میان جوامع که منجر به مترقی بودن و یا عقب افتادگی آن ها میشود، توجه به موضوع خلاقیت است. خلاقیت با خود رشد و شکوفایی می آورد.

چگونه خلاق باشیم؟ - ویکی ووک

چگونه خلاق باشیم – روش های رسیدن به خلاقیت

امروزه بیشتر اساتید بر این عقیده هستند که هر انسانی دارای خلاقیت است و تنها باید به فکر کشف، پرورش و شناخت خلاقیت خود باشد.

پایه یک تفکر خلاق، توان تصویر سازی، تصور سازی و در یک کلام تخیل است. اما برای رسیدن به خلاقیت، فرد باید خصوصیات زیر را در خود پرورش دهد:

  • روانی
  • نوآوری فکری
  • بسط فکری

پرورش خصوصیت روانی

در اینکه بخواهیم بدانیم چگونه خلاق باشیم پرورش خصوصیت روانی بسیار مهم است. این موضوع به این امر اشاره دارد که ذهن باید بتواند با توجه به یک موضوع، نظریه های دیگری نیز خلق کند. به عنوان مثال اگر موضوع اصلی نام بردن وسایل نقلیه باشد فرد باید بتواند به اتوبوس، ماشین، کشتی، هواپیما، و سایر وسایل مرتبط برسد و آن ها را نام ببرد.

نوآوری فکری

در این موضوع، فرد باید قادر باشد تا به یک مسئله و پرسش خاص، پاسخ های متفاوت و گوناگون و گاهاً غیر متعارف بدهد. و سعی کند در این پاسخ ها رویکردها و راه کارهایی باشد که تا کنون توسط فرد دیگری عنوان نشده باشد. و یا حداقل در یک محدوده بکر و خاص و نو باشد.

بسط فکری

اما در این موضوع فرد بایستی بتواند یک راه کار را بسط داده و جزئیات آن را بیان کند. به عبارت دیگر بتواند جوانب و حواشی یک راه کار را به خوبی باز کند و به موضوع از زوایای مختلف و متفاوت نگاه کند.

ذهن خلاق - ویکی ووک

هنگامی که فرد برای بدست آوردن این مهارت ها تلاش کند و با تمرین و ممارست به آن ها دست یابد، خواهد دید که به خلاقیت رسیده و پاسخ چگونه خلاق باشیم را خوب می داند.

 

منبع: کتاب ورود به خلاقیت نوشته دکتر علی شمیسا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *